Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Omdømme – hvad er omdømme?

Omdømme er den opfattelse, omverdenen har af en virksomhed eller anden organisation. Omdømmet har stor betydning for tiltrækning af kunder og arbejdskraft

Omdømme kan sagtens have en økonomisk værdi. Du kan sagtens bogføre omdømme i e-conomic regnskabsprogram. Du skal bare oprette kontiene manuelt, læs her hvordan du opretter konti i e-conomic. Hvis du gerne vil vide, hvordan du regnskabsteknisk skal bogføre omdømme, så kan du oprette et indlæg i vores bogføringshjælp. Her sidder en masse bogføringskyndige klar til at besvare dine spørgsmål.

Et omdømme er den måde, hvorpå et samfund tænker om en person, om en gruppe af mennesker eller om en virksomhed. Omdømme kan være et vigtigt aktiv for en virksomhed.

Omdømme som immaterielt anlægsaktiv

I regnskabsmæssig sammenhæng har omdømme en værdi, og omdømmet skrives ind i regnskabet som en del af den post, der hedder goodwill. Omdømme og goodwill hører under virksomhedens anlægsaktiver.

Dette skyldes, at virksomhedens omdømme anses som noget, der har langsigtet værdi. Omdømme kan være svært at prissætte grundet sin noget uhåndgribelige størrelse. Derfor posteres goodwill også under de immaterielle anlægsaktiver.

Ry, rygte, image og brand

Kært barn har mange navne, og der også kun beskedne begrebsmæssige forskelle mellem ordene. De har alle det til fælles, at de betegner den værdi, der ligger i at være vellidt.

For virksomheder betyder et godt omdømme en øget konkurrenceevne grundet en bedre evne til at tiltrække kunder, samarbejdspartnere og arbejdskraft. Også mediedækningen vil formentlig være mindre kritisk og risikofyldt, hvis man som virksomhed har et godt omdømme.

Prisen på det gode omdømme

Brand value er prisen på en virksomheds brand, og denne brand value kan udgøre en stor del af virksomhedens samlede værdi. På listen over de 100 mest værdifulde brands (2016) finder vi i top 5 nogle virksomheder, der virkelig har omdømme af høj værdi:

  1. Apple | 1.166 mia. kr.
  2. Google | 897 mia. kr.
  3. Microsoft | 507 mia. kr.
  4. CocaCola | 442 mia. kr.
  5. Amazon | 410 mia kr.

LEGO har en brandværdi på 44,5 mia kr. og er den virksomhed i Danmark, som har den største brandværdi. 


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis