e-copedia

Om at færdiggøre bogføringen

Viden Om
Før du udfører en årsafslutning i e-conomic, er det essentielt at du har færdiggjort din bogføring, i året du vil afslutte. Hvis du har kladdeposter i dit regnskab, du endnu ikke er bogført eller du mangler at bogføre udgifter/indtægter, skal du få dette gjort, før du afslutter.

Udgifter og andre finanposteringer

For at drive din virksomhed, har du brug for at lave forskellige posteringer med dine omkostninger i regnskabet. Det kunne være forsikringer, lønninger, leje af lokaler, osv. Alle dine udgifter, skal bogføres i e-conomic. I tilfælde af posteringer, der ikke omhandler dine kunder eller leverandører, skal disse oprettes som finansposteringer i din kassekladde og bogføres inden årsafslutning. Har du posteringer i din kassekladde der ligger i det regnskabsår du ønsker at afslutte, skal du tage stilling til om de skal bogføres eller slettes inden du lukker, da der ikke kan bogføres i et lukket regnskabsår i e-conomic. 

Fakturaer og indbetalinger

Når du sælger varer eller ydelser til en kunde, skal du oprette en faktura i e-conomic. Ligeledes skal du oprette leverandørfaktura, hvis du køber varer eller ydelser fra en leverandør.

Hvis du har lavet en faktura på anden vis (dags dato blanketter, kasseapparater eller lavet i andet program) skal disse salg ligeledes indtastes som fakturaer i e-conomic. Her kan du benytte posterings-typen "Manuel kundefaktura" i din bogføring.

Når du modtager betaling fra en kunde, skal du oprette og bogføre en kundeindbetaling i e-conomic. Når du betaler en leverandør for ydelser eller varer, du har købt, skal du oprette en leverandørbetaling

Udligning af fakturaer og indbetalinger

Når du har solgt varer og modtaget din betaling samt købt varer og betalt for dem, så skal du udligne disse, så de ikke ligger med en forfaldsdato, når de i realiteten er betalt. Hvis du har lukket dit regnskabsår kan posteringer i det lukkede regnskabsår ikke kunne udlignes med posteringer fra åbne regnskabsår. Det er derfor vigtigt at du udligner alle posteringer inden du afslutter dit regnskabsår. 

Se her, hvordan du udligner posteringer med fakturaer på din kunde.
Udlign kundeindbetalinger med flere åbne posteringer.
Udlign kreditnotaer med tilhørende fakturaer.
 

Tjek at nulkontrollen giver 0

Det er vigtigt at nulkontrollen i din kontoplan giver 0, da det er en bekræftelse af at debet/kredit stemmer i dit regnskab.
Når nulkontrollen ikke giver 0 i din kontoplan eller i saldobalancen, kan der være forskellige årsager. Vi viser her de 2 hyppigste scenarier.

Kladdeposteringer der ikke stemmer
Trækker du en saldobalance hvor du har sat flueben i "Medtag kladdeposteringer" og har du kladdeposteringer i din kassekladde, som ikke stemmer (dette ikon angives i så fald: ) betyder det at der ikke er balance mellem debet og kredit i beregningen.

Nulkontrol er ikke sat op korrekt i kontoplanen
Kontoen skal summe fra den øverste konto - hvis den er indstillet til at summe fra f.eks. konto 1000 og du så laver en konto 900 uden at ændre på nulkontrol så vil den ikke medtage det du bogføre på konto 900 hvilket skaber ubalance i debet/kredit.
 

Tip:
Hvis du vil vide mere om årsafslutning i e-conomic anbefaler vi det gratis online kursus "Årsafslutning i e-conomic" eller vores Academy kursus "Få styr på din årsafslutning".
Tilmeld dig vores gratis online kurser her.
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer