e-copedia
Anonymisér kundedata (GDPR)
Iblandt reglerne i EUs GDPR om beskyttelse af personoplysninger, findes artikel 17 som omhandler "Retten til at blive glemt".
Artiklen fastslår, at en person har ret til at bede om, at personoplysninger om sig selv, en given virksomhed har registreret, skal slettes eller anonymiseres, hvis de ikke længere er relevante.
Bogføringsloven kræver, at du opbevarer regnskabsmateriale i fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Derfor vil oplysninger om dine kunder forblive relevante i opbevaringsperioden og kan ikke slettes eller anonymiseres.
Anonymisering af kundedata kan ikke fortrydes. e-conomic kan ikke gendanne data, som er blevet anonymiseret.
Både dokumenter såsom faktura, tilbud, ordrer, mv. og poster i regnskabet bliver anonymiseret - udelukkende økonomien vil stå tilbage.
Sådan aktiveres funktionen
- Tryk på det orange tandhjul og vælg "Alle indstillinger".
- Tryk på "Redigér" ud for "Virksomhed".
- Sæt flueben i "Anonymisér kundedata (GDPR)".
- Tryk på den blå knap "OK".


Sådan bruges funktionen
- Tryk på det orange tandhjul og vælg "Alle indstillinger".
- Vælg "Anonymisering af data" i menuen til venstre under "Virksomhed".
- I søgningen udfylder du søgekriterierne for at få de rette kunder frem.
- På listen vises kun kunder, hvis data, du kan anonymisere. For at kunne anonymisere en kunde, skal data være med end fem regnskabsår gammelt, og alle poster skal være udlignede.
- Tryk på linjeikonet "Anonymisér" og indtast kundens kundenummer i pop-op-vinduet.
- Tryk "OK" for at anonymisere. Anonymisering kan ikke fortrydes.



Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?