e-copedia
Levering/Modtagelse
Tips og typiske spørgsmål
Med tagget “Levering/Modtagelse”
- Lager FAQ
At benytte Lager i e-conomic kan spare meget tid og sikre dig overblik over dine varer.
Vi har samlet de oftest stillede spørgsmål, ét sted, så det er nemmere for dig at finde hvad du søger.
Fandt du ikke hvad du søgte?
Så kan du kigge i vores artikler om tillægsmodulet Lager eller kontakte os.
- Hvorfor viser mit varekontokort og mit lager et forskelligt antal varer?
Når man kigger på varekontokortet, tager det kun højde for alle de finansmæssige bevægelser. Dvs. salgsfakturaer, leverandørfakturaer og lagerreguleringer. Når man derimod kigger på vareoversigten i kolonnen ”På lager”, vil den også tage højde for bevægelser på varen, som endnu ikke har regnskabsmæssig betydning. På købssiden er det modtagelser og på salgssiden er der når der laves følgesedler.
- Hvordan sletter jeg en ordre jeg har registreret som leveret?
Hvis du under ”Ordrer” har en ordre liggende, som enten er forkert eller er blevet ’leveret’ ved en fejl, skal man lave lidt forarbejde, før den kan slettes eller rettes. Det indebærer at man skal ophæve sendt status, redigere i ordren, registrere den som sendt, overføre ordre til levering og under følgesedler skal man ændre i antallet så der ender med at stå 0. Derefter er det muligt at gå under ”Ordrer” igen og slette ordren. Se trin for trin guiden her.
- Hvad bruges feltet 'Vejl. kostpris' til?
Hvis din lagerbeholdning på den valgte vare er i 0 eller minus, vil kostprisen angivet i feltet "Vejl. Kostpris" på varen blive anvendt som kostpris.
e-conomic kan kun beregne en gennemsnitlig kostpris når der er varer på lager, altså når der er registreret et køb med en indkøbspris.
Når du efterfølgende bogfører din vareleverandørfaktura, vil e-conomic kende den reelle indkøbs-/kostpris på din vare og automatisk danne en efterregulering på det salg som er registreret med "Vejl. kostpris".
- Hvordan får jeg det originale ordrenummer til at fremgå af min faktura?
Når man har tilknyttet lager til sin aftale, får man flere muligheder, bl.a. kan man nu overføre flere ordrer til én faktura. Derfor får en ordre der overføres til fakturering et nyt ordre nummer, dvs.
Hvis du vil beholde ordrenummeret på fakturaen, har du 2 muligheder:
- du kan du konvertere ordren til faktura, dog skal du være obs på at den løsning samtidig betyder at ordren forsvinder fra ordreoversigten og dermed muligheden for dellevering, følgesedler og lign.
- du kan ved handlingen "Overfør til fakturering" vælge indstillingen "Vis overskrift for hver ordre" og så kommer ordrenummeret til at stå over fakturalinjen.
- Når jeg køber varer, skal jeg så bruge både bestilling, modtagelse og vareleverandørfaktura?
Det er ikke et krav at følge hele flowet trin for trin. Det eneste der er nødvendigt er at bogføre en leverandørfaktura, dette skal gøres for at få værdien af varerne registreret i regnskabet.
- Hvordan angiver jeg en kostpris, på en vare jeg endnu ikke har på lager?
e-conomic beregner en gennemsnitslig kostpris, ud fra indkøbsprisen på varer du har på dit lager. Eftersom der ikke er nogen af denne vare på dit lager, vil den gennemsnitlige kostpris blive beregnet til nul kroner. Hvis du ønsker at angive en kostpris på en vare, du endnu ikke har fået på lager, skal du benytte dig af feltet "Vejl. kostpris" på din vare. Denne pris vil blive anvendt ved salg indtil der kommer varer på lager, og den gennemsnitlige kostpris igen kan beregnes.
Kontakt os
Chat med os nu
Ring til os
Spørg os om alt
man-tors 9-15
og fre 9-14Ring
88 20 48 40Skriv til os
Vi sidder klar til at svare
man-tor 9-20, fre 9-15
og søn 10-13