e-copedia
Opsætning af lager af Rackbeat
Når du skal sætte integrationen mellem e-conomic og Lager af Rackbeat op, er der flere trin, du skal igennem. Du skal blandt andet opsætte, hvilke konti i din kontoplan, som dine indkøb skal bogføres på. Dette er vigtigt, så du er sikker på at indkøb bogføres med den korrekte moms. Derefter er det en god idé at se på nogle flere indstillinger, så integrationen kører fejlfrit fremover. Det er gennem denne opsætning, du kan sikre, at din moms bogføres korrekt, og at dine momskoder rammer dine indkøb rigtigt, så du ikke får problemer med dit regnskab, når du benytter Lager Rackbeat.
Vi anbefaler, at du starter med at sikre, at din kontoplan er sat op til de behov, du har i Lager af Rackbeat. Dette gennemgås nedenfor. Derefter skal du tilføje Lager af Rackbeat via Market i e-conomic og gennemføre opsætningen. Her kan du vælge en opstartssynkronisering, som overfører kunder, leverandører, varer og de tilhørende konti til Lager af Rackbeat for dig. Du kan se meget mere her. Hvis du ønsker hjælp til denne proces, kan du booke en assisteret flytning, hvor du får en samtale med en Rackbeat-specialist, som hjælper dig med hele processen.
Nedenfor kan du se, hvilken fremgangsmåde, der er relevant for dig, alt efter om du benytter e-conomics standardopsætning og dermed e-conomics kontoplan, eller om du benytter din egen kontoplan. I standardopsætningen har du på forhånd de konti, du skal bruge i Lager af Rackbeat, på nær en konto til indkøb uden moms. Derfor skal denne konto oprettes manuelt.
Til sidst kan du i denne guide se, hvilke indstillinger, du skal tage stilling til i Lager af Rackbeat, inden hele opsætningen er gennemført. Når denne opsætning er gennemført, anbefales det, at du håndterer dit salg og dine køb direkte i Lager af Rackbeat. Du skal ikke behandle salg og køb i både e-conomic og Lager af Rackbeat, fordi dine data overføres automatisk.
Du kan læse mere om opsætningen af Lager af Rackbeat via e-conomic Market her.
Ønsker du, at lave opsætningen via Lager af Rackbeat, skal du følge denne guide.
Du kan også deltage i et webinar om flytning til Lager af Rackbeat. Her gennemgår vi hele flytteprocessen, så du ved, hvordan du skal gøre.
Sidst men ikke mindst, er det en god idé at tage et kig på vores tjekliste om at blive klar til at flytte til Lager af Rackbeat, inden du går videre.
- Denne opsætning kræver, at du bruger Lager af Rackbeat som dit lagersystem.
Opsætning af kontoplan til synkronisering
(med e-conomics standardopsætning)
- For at oprette den manglende konto til Indland uden moms skal du gå til "Regnskab", vælge "Søgning og lister" og derefter trykke på "Kontoplan".
- Den hurtigste måde, at oprette den nye konto er ved at lave en kopi af en konto med samme opsætning. Hvis du i stedet ønsker at oprette den manuelt, skal du trykke på "Ny konto".
- Find konto 1310 og tryk på "Kopier" på det fjerde ikon til højre for kontoen.
- I feltet "nr." kan du selv vælge, hvad det nye kontonummer skal være. Det er en god idé at holde dig inden for nummerintervallet for dine køb, fx 1315.
- I feltet "Navn" kan du selv vælge, hvad den nye konto skal hedde, fx "Direkte omkostninger uden moms (indland)".
- I feltet "Moms" skal du fjerne den nuværende momskode og sikre, at feltet er tomt.
- Resten af indstillingerne er magen til konto 1310, som du tog en kopi af, og du kan derfor trykke på "Gem".
- Din nye konto er nu oprettet.



Når du har oprettet den manglende konto, skal du gennemgå din kontoplan og sikre, at du har følgende konti tilgængelige i din kontoplan:
1310 - Direkte omkostninger m/moms
1320 - Direkte omkostninger varer u/moms indenfor EU
1321 - Direkte omkostninger ydelser u/moms indenfor EU
1324 - Direkte omkostninger varer u/moms 3. Lande
1325 - Direkte omkostninger ydelser u/moms 3. Lande
Når du tjekket dine konti, er du klar til at starte synkroniseringen og du kan gå videre til overskriften Tilføj Lager af Rackbeat til din e-conomic aftale i denne guide.
Hvis du benytter en kontoplan, som ikke indeholder disse konti, skal de oprettes manuelt. Hvis du allerede har eksisterende konti, som du ønsker at benytte, er dette en mulighed, men det anbefales, at du opretter dem på ny.
Opsætning af kontoplan til synkronisering
(med egen kontoplan)
- Hvis du skal oprette de konti, der benyttes til synkroniseringen fra bunden, kan du i de nedenstående tabeller se, hvordan du opretter dine momskoder og dine konti.
- Hvis du ikke allerede har konti til dine momskoder i din kontoplan, skal du starte med at oprette dem, før du kan gå videre. Har du allerede disse konti, kan du gå videre til trin 5.
- For at oprette konti til dine momskoder skal du gå til "Alle indstillinger" og derefter til "Regnskab" i menuen til venstre. Her skal du trykke på "Kontoplan".
- Tryk på "Ny konto" og udfyld felterne ved hjælp af tabellen "Konti til momskoder" forneden. Tryk derefter på "Gem". Bemærk, at du for momskoden til EU og Udland både skal oprette en konto og en modkonto.
- Når du har konti til dine momskoder klar, kan du begynde med at oprette momskoderne.
- For at oprette de manglende momskoder skal du blive under "Alle indstillinger" og derefter vælge "Momskoder" under fanen "Regnskab" til venstre.
- Tryk på "Ny momskode" og udfyld felterne ved hjælp af tabellen "Momskoder" forneden. Tryk derefter på "Gem".
- Til sidst skal du oprette dine konti. For at oprette de manglende konti skal du gå til "Regnskab" i venstremenuen og trykke på "Kontoplan".
- Tryk på "Ny konto" og udfyld felterne ved hjælp af tabellen "Konti" forneden. Tryk derefter på "Gem".
- Du har nu lavet din opsætning, som skal bruges til synkronisering af Rackbeat.



Konti til Indland | Konti til EU | Konti til Udland | |
Type | Balance | Balance | Balance |
Nr. | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit |
Navn | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit |
Momskode | Ingen | Ingen | Ingen |
Primokonto* | Konto: Skyldig moms, primo evt. 6901 | Konto: Skyldig moms, primo evt. 6901 Modkonto: Skyldig moms, primo evt. 6901 | Konto: Skyldig moms, primo evt. 6901 Modkonto: Skyldig moms, primo evt. 6901 |
Debet/Kredit | Debet | Debet | Debet |
Adgang | Åben | Åben | Åben |
* Bemærk, at du for momskoden til EU og udlandet både skal oprette en konto og en modkonto. Dog kan den samme momskode benyttes til begge momszoner, og derfor kan du vælge enten at oprette én konto og én modkonto, som begge anvendes på momskoderne for EU og udlandet, eller at oprette én samlet momskode for begge momszoner.
Indland | EU | Udland | |
Type | Indgående/køb | Køb (omvendt betalingspligt) | Køb (omvendt betalingspligt) |
Satstype | Køb, indland | Varekøb/udland | Varekøb/udland |
Momskode* | Valgfri (evt. I25) | Valgfri (evt. IV25) | Valgfri (evt. IV25) |
Navn | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit |
Sats i % | 25% | 25% | 25% |
Princip | Brutto | Netto | Netto |
Konto (eller tilsvarende konto fra din kontoplan) | 6903 - indgående (køb) moms) | 6906 - erhvervelsesmoms (køb i udland) | 6906 - erhvervelsesmoms (køb i udland) |
Modkonto (eller tilsvarende konto fra din kontoplan) | Ingen | 6907 - erhvervelsesmoms (modkonto) | 6907 - erhvervelsesmoms (modkonto) |
Adgang | Åben | Åben | Åben |
* Bemærk, at momskoderne for EU og udlandet har samme opsætning, og du kan derfor vælge at oprette én samlet momskode for begge momszoner. Dog skal du stadig oprette forskellige driftskonti for EU og udlandet (se nedenfor).
Indland | EU | Udland | Indland uden moms | |
Type | Drift | Drift | Drift | Drift |
Nr. | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit |
Navn | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit | Valgfrit |
Momskode | I25 (eller tilsvarende) | IV25 (eller tilsvarende) | IV25 (eller tilsvarende) | Ingen |
Debet/Kredit | Debet | Debet | Debet | Debet |
Adgang | Åben | Åben | Åben | Åben |
Tilføj Lager af Rackbeat til e-conomic
- Gå til "Market" i e-conomic
- Vælg "e-conomic" i menuen til venstre og tryk på "Tillægsmoduler"
- Klik på "Lager af Rackbeat"
- Tryk derefter på "Tilføj" og så "Acceptér og Tilføj"
- Du vil herefter blive videresendt til Lager af Rackbeat, hvor resten af opsætningen foregår
- Udfyld dine stamdata og vælg et kodeord til at logge ind i Lager af Rackbeat. Tryk derefter på "næste"
- Vælg det abonnement, du ønsker at fortsætte med i Lager af Rackbeat, og tryk på "næste"
- Nu skal du tage stilling til, hvordan overførslen af data fra e-conomic til Lager af Rackbeat skal håndteres. I "Opstartssynkronisering af Kunder, Varer og Leverandører kan du vælge at få dine stamdata overført
- Har du valgt en opstartssynkronisering, vil du modtage en e-mail når denne er gennemført og din konto hos Lager af Rackbeat er klar til brug. Synkronisering af data kan tage op til 30 minutter
- Overfør åbne ordrer fra e-conomic til Lager af Rackbeat
- Kassekladde til overførsel af leverandørfakturaer
- Billedguide
Opsætning af integration i Lager Rackbeat
- Når du er logget ind i Lager af Rackbeat, er der nogle indstillinger, du skal sætte op, så din daglige brug af de to systemer er synkroniseret
- Tryk på dit firmanavn i øverste højre hjørne
- Tryk på "Brugerindstillinger" og derefter på "Apps" under "System" i venstre side
- Vælg e-conomic ved at trykke på "Indstillinger" ude til højre for appen
- Her kan du se de indstillinger, du skal opsætte efter dit eget behov. Du finder en forklaring til disse forneden
- Hvad sker der i e-conomic, når jeg bogfører en vareleverandørfaktura i Lager af Rackbeat?
- Hvad sker der i e-conomic, når jeg laver en lagerregulering af en vare i Lager af Rackbeat?
- Hvad sker der i e-conomic, når jeg bogfører et salg i Lager af Rackbeat?


Generelle indstillinger
Produkter og grupper
Først skal du tage stilling til, om du vil benytte den faktiske kostpris fra Lager af Rackbeat frem for den vejledende. Det er vigtigt at sætte flueben her, da du ellers kan opleve variationer mellem kostprisen i Lager af Rackbeat og e-conomic.
Layouts
Under "Layouts" kan du se og vælge, hvilket layout dine dokumenter tilknyttes, når de sendes til e-conomic. I venstre side kan du se de layouts, du har i Lager af Rackbeat, og i højre side kan du se det tilsvarende layout i e-conomic. Dette indebærer fx, at når du har en faktura med et standard layout i Lager af Rackbeat, vil din faktura i e-conomic få det layout, du har udfyldt i højre side.
Daglig lagerværdi opdatering
Her kan du vælge at aktivere lagerværdi-synkronisering. Dette indebærer, at der overføres en postering til e-conomic for at justere lagerværdien, så den værdi, du har i e-conomic, er den samme som den, du har i Lager af Rackbeat. Systemet vil gennemse, hvilke ændringer der er sket i Lager af Rackbeat, og overføre værdien til e-conomic. Dette sker helt automatisk og så ofte, som du ønsker, ved at der oprettes en postering i den valgte kassekladde med den valgte varelagerkonto og modkonto. Læs mere om dette i Lager af Rackbeats artikel om Overførsel af din lagerværdi fra Rackbeat til e-conomic.
I "Frekvens" vælger du, hvor ofte overførslen skal ske
I "Kassekladde" vælger du, hvilken kassekladde posteringen skal overføres til
I "Varelager konto" vælger du, hvilken konto det skal bogføres på. Anvender du en standardopsætning kan du anvende konto 5520 - Varelager
I "Modkonto" vælger du, hvilken modkonto det skal bogføres på. Anvender du en standardopsætning kan du anvende konto 1330 - Vareforbrug (lagermodul)
For at aktivere dette skal du afslutningsvis sætte flueben i "Aktiver lagerværdi-synkronisering".
Hvis du ikke slår denne til, vil din lagerværdi i Lager af Rackbeat ikke kunne ses i e-conomic, og du skal derfor kun tage udgangspunkt i den lagerværdi, som du ser i Lager af Rackbeat.
Leverandørfaktura
Leverandørfakturaer
Som det første kan du sætte flueben i "Aktiver kreditor-integration", hvis du ønsker, at dine leverandører, leverandørfakturaer, bestillinger m.m. bliver automatisk synkroniseret mellem Lager af Rackbeat og e-conomic.
Herefter kan du vælge en konto til leverandørgrupper, som bliver din bogføringskonto ved synkronisering, og desuden hvilken kassekladde dine posteringer skal overføres til.
Bogføring
Nu skal du vælge, hvilke konti dine indkøb skal bogføres på, når de overføres til e-conomic. Det er her, du tilknytter de konti, du tidligere har gennemset fra standardopsætningen eller de konti, du tidligere har oprettet til indkøb, til Lager af Rackbeat ved at bestemme, hvilke slags varekøb der skal bogføres på dem. For eksempel skal du angive, at dine varekøb med moms (produktgruppe: Varer m/moms) skal bogføres på konto 1310 (eller en tilsvarende konto) under indland, mens det under EU skal være konto 1320 (eller en tilsvarende konto). Du skal huske at oprette konti til alle dine varegrupper efter denne artikels anvisning.
Kundefaktura
Kundefaktura
Under kundefakturaer kan du opsætte, hvordan du ønsker, at synkroniseringen af disse skal ske. Du kan bl.a. sætte flueben i:
"Aktiver debitor-integration", hvis du ønsker, at kunder, kundefakturaer, modtagelser m.m. bliver synkroniseret i e-conomic, når du bogfører i Lager af Rackbeat.
"Bogfør fakturaer i e-conomic ved bogføring i Lager af Rackbeat", hvis du ikke ønsker, at kundefakturaer bliver oprettet som kladder i e-conomic. I stedet bliver de bogført med det samme.
"Markér fakturaer som afsendt ved bogføring i e-conomic", hvis du fortsat ønsker at gennemføre din fakturering i e-conomic. Så vil dine bogførte fakturaer fra e-conomic blive gendannet i Lager af Rackbeat og markeres som fuldført.
Standard til oprettelse af varegrupper i e-conomic
Når du opretter en ny varegruppe i Lager af Rackbeat, kan du under overskriften "Standard til oprettelse af varegrupper i e-conomic" angive hvilke konti, som skal anvendes til oprettelse af varegruppen i e-conomic. Ligesom i e-conomic, skal du her vælge en konto til momszonerne Indland, EU, Udland og Indland U/Moms.
Når du har været igennem disse indstillinger, er du færdig med opsætningen og kan roligt gå i gang med dit lager i Lager af Rackbeat.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?