Kom godt i gang med e-conomic

 

 

 

 

Priser til revisorer og begholdere

 
Her finder du 10 grundlæggende trin-for-trin guides som hjælper dig med den indledende opsætning af e-conomic
 
 
 
 
1. Sådan redigerer du din virksomheds stamoplysninger
 
De oplysninger, du angiver under “Stamoplysinger”, kommer med på tilbud, ordrer og fakturaer m.m., som du sender fra e-conomic.

Sådan redigerer du din virksomheds stamoplysninger
1. Klik på det orange tandhjul ("Indstillinger") og vælg "Alle indstillinger"
2. Klik på “Virksomhed” i menuen til venstre og vælg "Stamoplysninger"
3. Klik på rediger ud for de oplysninger, du vil rette
4. Klik på “Gem”.
 
 
 
 
2. Sådan tilføjer du din virksomheds logo
 
Du kan nemt tilføje et logo til e-conomic, så det automatisk fremgår af dine fakturaer, ordrer, rykkere, osv.

Sådan tilføjer du dit logo
1. Tryk på det orange tandhjul (“Indstillinger”) og vælg “Alle indstillinger”
2. Tryk på den blå knap "Tilføj logo" under "Stamoplysninger"
3. Find det logo du vil overføre på din computer
4. Dit logo er nu tilføjet.
3. Sådan opretter du kunder 
 
For at oprette dine kunder, skal du have mindst én kundegruppe. Med kundegrupper kan du samle din virksomheds forskellige typer af kunder, såsom indenlandske og udenlandske kunder.

Med e-conomics standardopsætning har du allerede kundegruppen "Diverse".

Hvis du har kunder, som er oprettet i et andet regnskabssystem, kan du nemt importere dem via en CSV-fil

Sådan opretter du evt. en ny kundegruppe
1. Klik på fanen "Salg" øverst
2. Klik på "Kunder" i menuen til venstre og vælg "Kundegrupper"
3. Klik på knappen"Ny kundegruppe"
4. Udfyld felterne og klik på "Gem".

Sådan opretter du en kunde
1. Klik på fanen "Salg" øverst
2. Klik på "Kunder" i menuen til venstre og vælg "Kunder" igen.
3. Klik på knappen "Ny kunde"
4. Udfyld felterne og klik på “Gem”.
 
 
 
 
4. Sådan opretter du varer
 
For at oprette dine varer, skal du have mindst én varegruppe. Det er praktisk at gruppere din virksomheds varer, fx. inkl. og ekskl. moms.

Med e-conomics standardopsætning har du allerede varegruppen "Diverse".

Hvis du har et varekartotek i et andet regnskabssystem, kan du nemt importere det via en CSV-fil.

Sådan opretter du evt. en ny varegruppe
1. Klik på fanen "Salg" øverst
2. Klik på "Varer" i menuen til venstre og vælg "Varegrupper"
3. Klik på knappen"Ny varegruppegruppe"
4. Udfyld felterne og klik på "Gem".

Sådan opretter du en vare
1. Klik på fanen "Salg" øverst
2. Klik på "Varer" i menuen til venstre og vælg "Varer" igen
3. Klik på knappen "Ny vare"
4. Udfyld felterne og klik på "Gem".
 
 
 
 
5. Sådan opretter du leverandører
 
For at oprette dine leverandører, skal du have mindst én leverandørgruppe.

Med e-conomics standardopsætning har du allerede leverandørgruppen "Diverse".

Hvis du har leverandører, som er oprettet i et andet regnskabssystem, kan du nemt importere dem via en CSV-fil.

Sådan opretter du evt. en ny leverandørgruppe
1. Klik på det orange tandjhul ("Indstillinger") og vælg "Alle indstillinger"
2. Klik på "Grupper" og vælg "Leverandørgrupper"
3.Klik på "Ny leverandørgruppe"
4. Udfyld felterne og klik på "OK".
Når du har lavet en leverandørgruppe kan du begynde at oprette leverandører

Sådan opretter du en leverandør
1. Klik på fanen "Regnskab" øverst
2. Klik på "Søgning og lister" i menuen til venstre og vælg "Leverandører"
3. Klik på knappen "Ny leverandør"
4. Udfyld felterne og klik på "Gem".
 
 
 
 
6. Sådan angiver du en ny nummerserie
 
Det er vigtigt at tage stilling til, hvilke nummerserier og bilagsserier, du vil benytte, så du undgår forvirring og sammenfald. Nummerserier bruges til fakturaer, tilbud, ordrer og rykkere. Bilagsserier bruges til posteringer i kassekladden.

Sådan angiver du en ny nummerserie
1. Klik på det orange tandhjul ("Indstillinger") og vælg "Alle indstillinger"
2. Klik på "Kategorier og enheder" i menuen til venstre og vælg "Nummerserier"
3. Klik på ikonet "Rediger" til højre
4. Indtast et nummer (det næste dokument af den valgte type, fx faktura, vil få dette nummer)
5. Klik på "OK".
 
 
 
 
7. Sådan opretter og sender du en faktura 
 
Med e-conomic er det let at lave fakturaer til dine kunder.

Sådan laver du en faktura, når du allerede har oprettet kunde og varer
1. Klik på fanen "Salg" øverst
2. Klik på "Fakturering" i menuen til venstre og vælg "Fakturaer"
3. Klik på "Opret faktura".
4. Klik på "Tilføj kunde" og vælg den kunde du vil sende din faktura til
5. Klik på "Ny fakturalinje" for at tilføje en vare til fakturaen
6. Tilføj en ny fakturalinje for hver vare, der skal med på fakturaen
7. Klik på "Bogfør og send" og vælg, hvordan fakturaen skal sendes
8. Afslut ved at klikke på "Bogfør".

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du opretter en faktura samtidig med kunden og varerne i e-conomic.
 
 
 
 
8. Sådan opretter og sender du en kreditnota
 

Det nemt og hurtigt at lave lave kreditnota ud fra en allerede bogført faktura.

Sådan laver du en kreditnota
1. Klik på fanen “Salg” øverst
2. Klik på “Fakturering” i menuen til venstre og vælg “Fakturaer”
3. Klik på knappen “Ny kreditnota” øverst
4. Søg efter nummeret på den faktura, du vil lave en kreditnota ud fra
5. Klik på “Opret kreditnota”
6. Klik på “Bogfør og send faktura” for at afslutte.

Hvis du hellere vil oprette en kreditnota fra bunden, skal du oprette en faktura og indtaste et negativt antal under "Antal" eller et negativ beløb under "Beløb". Det konverterer fakturaen til en kreditnota.

9. Sådan giver du din revisor/bogholder administrator-adgang 
 
Når du har e-conomic kan du nemt give din revisor eller bogholder direkte adgang til dit regnskab. Det gør det nemmere for jer, at arbejde sammen.

Sådan giver du din revisor eller bogholder adgang
1. Klik på det orange tandhjul ("Indstillinger") og vælg "Alle indstillinger"
2. Klik på "Administratorer" i menuen til venstre
3. Søg efter din revisor eller bogholder i feltet til venstre
4. Klik på ikonet “Vælg” ud for den revisor eller bogholders navn.

Når du har tilføjet din revisor eller bogholder han eller hun modtage en bekræftelses-e-mail med dit firmanavn og aftalenummer. Vær opmærksom på, at du maks. kan tilføje to revisorer eller bogholdere dit regnskab.
 
 
 
 
10. Sådan bogfører du åbningsbalancen fra et andet regnskabssystem
 
Når du skifter til e-conomic fra et andet regnskabssystem, kan du bruge det tidligere systems sidste saldobalancer (ultimoposteringer) som primoposteringer i e-conomic.

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du bogfører en åbningsbalance i e-conomic, hvis du kommer fra et andet regnskabssystem.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer