Efterspørgsel – hvad er efterspørgsel?

Efterspørgsel

Efterspørgsel er den mængde varer og ydelser, som forbrugerne er villige til at købe.

Læsetid: ca. 2 min.
Senest opdateret:
Et portrætbillede af en mand
Skrevet af Adam Lyngø
SEO Specialist
Et portrætbillede af en mand
Adam Lyngø

SEO Specialist

Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.

Tip

e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.

Efterspørgslen er en bestemt mængde varer eller ydelser, som en gruppe af forbrugere er villige til at aftage. En forenklet måde at forstå efterspørgsel på, er som forbrugerens behov og trang til at købe. Man betragter ofte en efterspørgsel i forhold til et udbud, som er det modsatte forhold til efterspørgsel.

Forholdet mellem udbud og efterspørgsel

Efterspørgsel som økonomisk term sætter man ofte op mod et eksisterende udbud. Virksomheder forsøger at tilfredsstille det behov eller den efterspørgsel, som forbrugerne har gennem et udbud af varer og ydelser. Forenklet set vil et marked altså finde en balance mellem det, som forbrugeren ønsker/efterspørger og det, som virksomhederne sælger/udbyder.

Når efterspørgsel stiger eller falder

Når efterspørgslen på et eller andet stiger eller falder, har det en indflydelse på prisen på den pågældende vare eller ydelse. Sædvanligvis hænger forholdet mellem efterspørgsel og pris sammen, som det er beskrevet i det følgende.

Falder efterspørgslen, falder prisen – Det skyldes, at hvis ikke forbrugerne ønsker en pågældende vare eller ydelse, så falder den opfattede værdi af dette. Et fald i efterspørgsel kan resultere i et overbud. Hvis en virksomhed som følge af faldende efterspørgsel ønsker at sælge flere af deres varer, kan de vælge at sætte prisen ned og håbe på, at det var derfor, forbrugeren ikke købte deres varer.

Stiger efterspørgslen, stiger prisen – Hvis efterspørgslen efter en vare eller ydelse ryger i vejret, så kan det føre til, at et produkt bliver en en mangelvare eller sjælden. Diamanter er meget efterspurgte, men der er et begrænset udbud, og så bliver prisen høj.

Ovenstående sammenhænge er forenklede beskrivelser af sammenhængene mellem udbud og efterspørgsel. Der er andre elementer, der gør sig gældende som eksempelvis priselasticiteten. Priselasticitet er kort fortalt et udtryk for, i hvor høj grad mængden af udbuddet og efterspørgslen påvirkes af en ændring i pris.

Udbud og efterspørgsel er mikroøkonomi

Hvis man ønsker at lære mere om udbud/efterspørgsel, markeder og lignende, så er det i mikroøkonomien, man skal lede. Dette fag beskæftiger sig blandt andet med, hvordan vi som individer, husholdninger og virksomheder vælger at bruge vores penge. Man støder også på termerne udbud og efterspørgsel, hvis man har med afsætning at gøre.

Relaterede ord