e-copedia
Inkasso og tabsafskrivning
Lad os dykke ned i vores Inkassovarsel funktion.
Få et opkald fra e-conomic og oplev, hvordan du kan sende inkassovarsel til dine kunder.
Forretningen skal tjene penge for at kunne køre rundt. Men hvad gør du, når en kunde ikke kan eller vil betale dig? Her kan du læse om, hvordan du bogfører, hvis du sender en kunde til inkasso eller afskriver, hvad kunden skylder dig som et tab. Husk altid at rådføre dig med en godkendt revisor eller et inkassobureau, før du bogfører tab eller sender en kunde til inkasso.
Inkasso
1. Send til inkasso med ét tryk – via Likvido
Vores anbefalede løsning
Med integrationen fra Likvido kan du sende sagen til inkasso direkte fra e-conomic. Du får:
- Et juridisk korrekt inkassovarsel med 10 dages frist.
- Automatisk opstart af inkassosag, hvis kunden ikke betaler.
- Ingen opstartsomkostninger, kun 10 % af beløbet, hvis sagen lykkes.
- Mulighed for at følge status direkte i e-conomic eller hos Likvido.
- Fuld kontrol, men uden at bruge tid på manuel opfølgning.
Du kan vælge Likvido-løsningen fra:
- Overblikket “Ubetalte fakturaer”.
- Rykkerprocessen, når du sender "Rykker 3" med inkassovarsel.
Se trin-for-trin guide: Kom godt i gang med inkassovarsel.
2. Manuel inkasso
Hvis du foretrækker at bruge din egen inkassopartner, kan du under Rykkere vælge "Inkasso" for at få et overblik over kunder med udestående efter rykker 3. Herfra skal du selv:
- Kontakte et inkassobureau eller advokat.
- Oprette sagen manuelt.
- Følge op på sagen uden integration til e-conomic.
Denne metode kan være relevant, hvis du har særlige aftaler med et bestemt inkassobureau – men kræver mere tid, manuelle processer og øger risikoen for forsinkelser.
I salgsfanen under "Rykkere" kan du vælge en type, der hedder "Inkasso", hvilket giver dig et overblik over alle kunder, der stadig har en udestående saldo efter at have modtaget en rykker 3.
Her kan du se, hvilke posteringer de har ubetalte, hvilket resulterer i den samlede udestående saldo.
Det er vigtigt at understrege, at funktionen "Inkasso" under "Rykkere" kun giver dig et overblik og ikke giver dig mulighed for at sende til inkassobureauer osv. Dette er stadig en procedure, du selv skal igangsætte.
- Eksempel: Send rykker 3 via Likvido i rykkerfanen
Tabsafskrivning
Hvis en kunde ikke betaler, og du beslutter at stoppe inddrivelsen, kan du tabsafskrive fakturaen i kassekladden. På den måde bliver beløbet bogført som tab i regnskabet, og momsen bliver reguleret korrekt.
Du skal her bruge fordelingsskabelonen, og posteringstypen "Kundeindbetaling" og modposterer i driften på kontoen for tab på kunder. Vær opmærksom på, at du skal debitere kontoen for udgående moms.
- Gå til "Regnskab" > "Kassekladder" og opret en ny postering som Kundeindbetaling.
- Indtast hele fakturabeløbet inkl. moms, og vælg den kunde, sagen drejer sig om.
- I stedet for en modkonto vælger du fordelingsskabelonen.
- I standardkontoplanen fra e-conomic bruges typisk:
Konto 3720 “Tab på debitorer – konstateret” til at afskrive selve beløbet.
Konto 6902 “Udgående (salg) moms” til at afskrive den moms, der blev beregnet på den oprindelige faktura.
- Bogfør posteringen – beløbet er nu registreret som tab, og momsen er justeret.


Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?