e-copedia

Opret en bestilling, modtagelse eller vareleverandørfaktura

Vejledning
Når du bruger lagermodulet i e-conomic, så har du mulighed for at oprette en ”bestilling”, en ”modtagelse” og en ”vareleverandørfaktura”, så du både kan holde styr på dit lager og din finanslagerværdi.

Du vælger selv, hvilke du vil oprette, udfra din arbejdsgang. Hvis du f.eks. altid får både faktura og varer samtidig, kan du nøjesmed at lave en vareleverandørfaktura. På den måde slipper du for at lave en bestilling og modtagelse, og varerne bliver både registreret på lageret og i regnskabet.

Får du dem ikke leveret samtidig, anbefaler vi istedet, at du både opretter en bestilling og en modtagelse.

Når du får leveret nogle varer fra din vareleverandør, som du har lagt en bestilling på, går du ind og laver en "modtagelse" af varen. Når dette er gjort, har du fortalt e-conomic, at du nu har modtaget varen, og du vil herefter kunne se varerne på dit lager.

Nu skal du så have registeret at du har modtaget fakturaen. Så går du ind og laver en "vareleverandørfaktura" hvor du så skal tilknytte modtagelsen til fakturaen, sådan at du ikke får varerne på lager igen.
Ligeså snart denne faktura er bogført, har du både varene på lager, og de vil være en del af din finanslagerværdi.

  • Denne funktion kræver tillægsmodulet Lager.

Sådan opretter du en bestilling, modtagelse eller vareleverandørfaktura fra fanen "Lager"

  1. Tryk på fanen "Lager".
  2. Vælg "Køb" i menuen til venstre, og tryk på enten "Bestilling", "Modtagelse" eller "Vareleverandørfaktura".
  3. Tryk på "Ny bestilling", "Ny modtagelse" eller "Ny vareleverandørfaktura" og udfyld felterne.

Sådan opretter du en bestilling, modtagelse eller vareleverandørfaktura direkte fra din vareleverandør

  1. For at kunne oprette en bestilling, modtagelse eller vareleverandørfaktura direkte fra din leverandør, skal dette først sættes op i e-conomic.
  2. Det gør du ved at trykke på fanen "Lager".
  3. Tryk på "Vareleverandører" i menuen til venstre, og vælg "Vareleverandører".
  4. Tryk på "Andre muligheder" vælg herefter "Opsætning af vareleverandører".
  5. Sæt flueben i feltet "Vælg ved oprettelse" og gem på "OK". Når det er gjort, så vil du kunne oprette en, direkte fra leverandøren.
  6. Find vareleverandøren og tryk på ikonet ”Ny bestilling/modtagelse/faktura” til højre for leverandøren.
  7. Vælge den type du ønsker at oprette, og tryk på ”OK”. Du kan nu oprette bestillingen, modtagelsen eller vareleverandørfakturaen.

Er du i tvivl om, hvordan du opretter en bestilling, modtagelse eller en vareleverandørfaktura?

Sådan opretter du en bestilling. 
Sådan opretter du en modtagelse.
Sådan opretter du en vareleverandørfaktura. 

Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Lager
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer