e-copedia

Fejlkoder i løn

Viden Om
I denne artikel kan du finde løsninger til alle de fejlkoder som kan opstå i Løn.

Når du bruger lønmodulet i e‑conomic, kan der i enkelte tilfælde opstå fejlmeddelelser, som skal rettes, før du kan komme videre. For at gøre det let for dig har vi samlet de mest almindelige fejlkoder på denne side. Du kan hurtigt finde den fejlkode, du oplever, i oversigten forneden – klik blot på koden, så springer du direkte ned til forklaringen og får vores forslag til, hvordan du løser problemet. På den måde kommer du hurtigt videre med lønnen.

  • Denne vejledning kræver at du benytter e-conomics Lønmodul som dit lønsystem.

 

Vælg en Fejlkode

223002   223025   223030   225001   225140   225410

225411   225440   225441   225442   225443   225446

225449   225678   225169   225535   225540

OsError.NemKontoNotFound ⇒   OsError.SalaryRegAcountNumberWrong ⇒

OsError.PensionRegAcountNumberWrong ⇒   OsError.SenderMissingNemKontoPermission ⇒

 

 

 

Forklaring af fejlkoder

OBS:
Oplever du en fejl, som ikke er beskrevet her, anbefaler vi, at du kontakter vores support. Hvis du er revisor eller bogholder kan du med fordel kontakte Administrator-supporten. Se mere her.

223002

CPR-nummer er ugyldigt

Årsag: Indberetningen på den pågældende medarbejder er afvist af SKAT, da CPR-nummeret er ugyldigt.

Løsning: Hvis du er sikker på, at din medarbejder er oprettet med det korrekte CPR-nummer, skal du kontakte SKAT på 72 22 18 18. Hvis du derimod kan se, at der er en fejl i CPR-nummeret, kan du rette fejlen i e-conomic således:

Tilbagefør lønnen på den pågældende medarbejder, ved at benytte Tilbageførsel funktionen.
Opret medarbejderen på et nyt medarbejdernummer med det korrekte CPR-nummer. Husk at fratræde den medarbejder der er oprettet med det forkerte CPR-nummer.
Indberet lønnen på det nye medarbejdernummer. Vær opmærksom på først at indberette lønnen, når skattekortet er modtaget. 

 

 

223025

Virksom heden er ikke registreret korrekt til indberetning af ATP-bidrag for måned xx, år xx

Årsag: Din virksomhed er ikke registreret korrekt hos Erhvervsstyrelsen, til at kunne indberette ATP for dine medarbejdere.

Løsning: Du skal kontakte Erhvervsstyrelsen for at få bragt din registrering af virksomheden i orden. Du kan kontakte dem på 72 20 00 30. Du har også mulighed for selv at ændre din virksomheds oplysninger hos Erhvervsstyrelsen via deres digitale selvbetjeningsløsning, så registreringen bliver rettet. Herefter skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

 

 

223030

Du kan ikke indberette produktionsenhedsnummeret på den pågældende indkomsttype

Årsag: eIndkomst modtager ikke P-nummer på medarbejdere med indkomsttype 05 og 09.

Løsning: Fjern P-nummeret under medarbejderens oplysninger og gem. eIndkomst har nu modtaget din indberetning, så du skal ikke gøre yderligere.

 

 

225001

Ansættelse mangler

Årsag: eIndkomst oplyser, at der ikke er dannet abonnement på skattekort hos SKAT. Indberetningen for den nævnte periode er derfor afvist i eIndkomst på medarbejderen. Denne fejl opstår, hvis du

Kopierer medarbejderoplysninger til et nyt medarbejdernummer på samme virksomhedsnummer
Kopierer medarbejderoplysninger til et nyt medarbejdernummer på et nyt virksomhedsnummer med samme CVR-nummer
Opretter medarbejderen samme dag, som du indberetter løn.

Løsning: For at hente skattekort hos SKAT, skal du genrekvirere skattekort. Dette gøres under medarbejderens stamoplysninger. Herefter skal du manuelt genindberette de afviste data i eIndkomst, via TastSelv hos SKAT.

Denne fejl kan også opstå hvis dette er medarbejderens første ansættelse og ikke har et skattekort. I dette tilfælde skal medarbejderen selv oprette sit skattekort på SKATs hjemmeside. 

Du kan også bestille os til at løse opgaven for dig... Det er vigtigt, at du først bestiller servicetilbuddet efter, at du har dannet eSkattekort som beskrevet ovenfor. Du skal manuelt sørge for overførsel af eventuelt tilbagebetalt A-skat og AM-bidrag til SKAT.

 

 

225140

Ansættelsesdato senere end fratrædelsesdato

Årsag: Den nævnte medarbejder er oprettet i e-conomic Løn med en ansættelsesdato, der ligger efter den dato, du har indsat som fratrædelsesdato. Indberetningen til eIndkomst er derfor afvist på medarbejderen.

Løsning: Ret ansættelsesdatoen under medarbejderens oplysninger eller fjern fratrædelsesdatoen. Herefter skal du manuelt genindberette de afviste data i eIndkomst, via TastSelv hos SKAT. 

 

 

225410

Summen af år til dato for indberetningstypen er negativ

Årsag: Lønindberetningen eller reguleringen har medført en negativ saldo i eIndkomst i den nævnte rubrik. SKAT accepterer ikke negative saldi, og derfor er indberetningen afvist på den nævnte medarbejder.

Løsning: Du skal selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. Det er vigtigt, at du først genindberetter og dermed nedskriver saldoen i den respektive rubrik i eIndkomst, når beløbet er højt nok, så saldoen ikke bliver negativ igen. Er år til dato-summen forkert pga. forkert løn eller regulering i e-conomic Løn... 

Hvis saldoen er negativ fordi lønnen eller reguleringen i e-conomic Løn er forkert, er saldi i e-conomic Løn også forkerte - de skal derfor rettes i e-conomic Løn. 
Herefter skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

225411

Værdien må ikke være negativ

Årsag: Lønindberetningen eller reguleringen har medført en negativ saldo i en eller flere rubrikker i eIndkomst. Indberetning til eIndkomst er derfor helt eller delvist afvist på den nævnte medarbejder. En rubrik i eIndkomst kan sagtens være negativ, uden at det fremgår på lønsedlen.

Løsning: De afviste data skal genindberettes i eIndkomst via TastSelv hos SKAT.

OBS! Det er vigtigt, at du først genindberetter og nedskriver saldoen, når der er nok at nedskrive med, så saldoen ikke bliver negativ igen.

År til dato-summen er forkert pga. forkert løn eller regulering i e-conomic Løn. Hvis saldoen i eIndkomst er negativ fordi lønnen eller reguleringen i e-conomic Løn er forkert, er saldi i e-conomic Løn også forkerte - de skal derfor rettes i e-conomic Løn. Herefter skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

 

 

225440

Der må ikke indberettes A-skat på indkomsttype 09

Årsag: Lønindberetningen er ikke tastet i overensstemmelse med medarbejderens stamoplysninger. Medarbejderen står registreret med en trækprocent, selvom medarbejderen ifølge indkomsttype 09 ikke skal betale A-skat. Indberetningen til eIndkomst er derfor afvist på den pågældende medarbejder.

Løsning: Hvis det er korrekt at din medarbejder er oprettet med indkomsttype 09, skal du sikre at du har lønbehandlet i korrekte løndele. Hvis din medarbejder ikke skal være oprettet med indkomsttype 09, skal du rette dette på medarbejderens stamoplysninger. Herefter skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

 

 

225441

Virksomheden er ikke registreret for indeholdelse af A-skat for måned xx, år xx.

Årsag: Din virksomhed er ikke registreret korrekt hos Erhvervsstyrelsen til at kunne indberette A-skat for dine medarbejdere. eIndkomst har derfor afvist indberetningen på dit CVR-nummer.

Løsning: Du skal kontakte Erhvervsstyrelsen for at få rettet din registrering af virksomheden. Du kan selv ændre oplysningerne hos Erhvervsstyrelsen via deres digitale selvbetjeningsløsning eller  kontakte dem på 72 20 00 30. Når du har fået bekræftet ændringen fra Erhvervsstyrelsen, skal du genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT.

 

 

225442

Virksomheden er ikke registreret til at indberette i rubrik 38 'B-indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag for måned xx, år xx'

Årsag: Din virksomhed er ikke registreret korrekt hos Erhvervsstyrelsen til at kunne indberette A-skat for dine medarbejdere. eIndkomst har afvist hele indberetningen på dit CVR-nummer.

Løsning: Du skal kontakte Erhvervsstyrelsen for at få bragt din registrering af virksomheden i orden. Du kan også selv ændre oplysningerne hos Erhvervsstyrelsen via deres digitale selvbetjeningsløsning eller  kontakte dem på 33 30 77 00. Når du har fået bekræftet ændringen fra Erhvervsstyrelsen, skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

 

 

225443

Virksomheden er ikke registreret, så der kan ikke 0-indberettes for måned xx, år xx

Årsag: Din virksomhed er ikke registreret korrekt hos Erhvervsstyrelsen, og du kan derfor ikke indberette nulangivelse. eIndkomst har afvist hele indberetningen på dit CVR-nummer.

Løsning: Hvis du ikke har ansatte, og derfor ikke er registreret hos Erhvervsstyrelsen til at have ansatte, kan du se bort fra fejllisten. Hvis du har ansatte, skal du kontakte Erhvervsstyrelsen for at få bragt din registrering af virksomheden i orden.

Du kan også selv ændre oplysningerne hos Erhvervsstyrelsen via deres digitale selvbetjeningsløsning eller kontakte dem på 33 30 77 00. Når du har fået bekræftet ændringen fra Erhvervsstyrelsen, skal du selv genindberette de afviste data i eIndkomst via TastSelv hos SKAT. 

 

 

225446

Afvist pga. fejl i indberetning for person under samme indberetningsident

Årsag: Du modtager denne fejlkode, da du også har fået en anden fejlkode fra SKAT.  Du skal derfor også forholde dig til den anden fejlkode, du har modtaget.

Løsning: Læs om den anden fejlkode du har modtaget. Hvis du har modtaget fejlkode 225678 sammen med 225446, betyder det at lønnen ved en fejl er opdelt i indberetningen til eIndkomst.

 

 

225449

Der kan ikke oprettes en ny ansættelse, da CPR-nummeret er registreret som inaktiv

Årsag: Der kan ikke dannes skattekort hos SKAT, da CPR-nummeret er registreret som inaktivt. Det sker typisk ved ansættelse af udenlandske medarbejdere.

Løsning: Du skal sikre dig, at CPR-nummeret er aktivt ved at kontakte SKAT. Hvis du indberetter løn, før personnummeret er aktivt, vil fremtidige lønindberetninger blive afvist i eIndkomst.

 

 

225678

Indberetningen er afvist

Årsag: Du modtager denne fejlkode, fordi din løn eller regulering er afvist i eIndkomst. 

Løsning: Ret medarbejderens indkomsttype til normal (A-indkomsttype) og genindberet.

 

 

225169

Indkomstmodtager bor ikke i Danmark, derfor skal der udfyldes en record 8001 med supplerende personoplysninger, som indsendes sammen med indberetning

Årsag: Den pågældende medarbejder er registreret med adresse og landekode i Danmark i DataLøn, men SKAT mener at medarbejderen har bopæl i udlandet.

Løsning: Sikre, at medarbejderen er registreret med korrekt adresse i DataLøn.

 

 

225535

TIN og supplerende personoplysninger gemmes ikke for en medarbejder, som bor Danmark

Årsag: Den pågældende medarbejder er registreret med adresse og landekode i udlandet i DataLøn, men SKAT mener at medarbejderen har bopæl i Danmark.

Løsning: Sikre, at medarbejderen er registreret med korrekt adresse i DataLøn.

 

 

225540

eIndkomst har modtaget en indberetning, hvor TIN ikke overholder format for landekode

Årsag: Den pågældende medarbejder er registreret med et TIN nummer i DataLøn, som ikke er korrekt, eller som ikke har det korrekte format.

Løsning: Sikre, at det indtastede TIN nummer er korrekt.

 

 

OsError.NemKontoNotFound =>

Medarbejderens Nemkonto findes ikke

Årsag: Du har valgt at medarbejderen skal have udbetalt løn via NemKonto, men medarbejderen har ikke en NemKonto. Vi kunne derfor ikke overføre lønnen til medarbejderen.

Løsning: Du er nødt til selv at udbetale lønnen manuelt. Det er vigtigt, at du inden næste lønindberetning får skrevet registrerings- og kontonummer ind på medarbejderen, så lønnen fremadrettet overføres automatisk. Alternativt kan du bede din medarbejder aktivere sin NemKonto.

 

 

OsError.SalaryRegAcountNumberWrong =>

Medarbejderens registrerings- og kontonummer findes ikke, eller NemKonto er ikke aktiveret

Årsag: Den metode, du har valgt til udbetaling af medarbejderens løn, findes ikke (reg./kontonummer)/er ikke aktiveret (NemKonto).

Løsning: Du skal udbetale lønnen manuelt. Det er vigtigt, at du inden næste lønindberetning, får ændret registrerings- og kontonummer på medarbejderen, eller aktiveret medarbejderens NemKonto, så lønnen fremadrettet overføres automatisk.

 

 

OsError.PensionRegAcountNumberWrong =>

Medarbejderens registrerings- og kontonummer til overførsel af pension findes ikke

Årsag: Du har valgt at medarbejderen skal have overført pension via registrerings- og kontonummer, men det indtastede reg- og kontonummer findes ikke. Vi kunne derfor ikke overføre pensionen til medarbejderen.

Løsning: Du er nødt til selv at overføre pensionen manuelt. Det er vigtigt, at du inden næste lønindberetning får ændret registrerings- og kontonummer på medarbejderen, så pensionen fremadrettet overføres automatisk.

 

 

OsError.SenderMissingNemKontoPermission =>

SE nummer mangler tilladelse til til NemKonto overførsel

Årsag: Du har valgt at nogle af dine medarbejder skal have udbetalt løn via NemKonto. De udbetalinger er desværre blevet afvist, da din virksomhed er oprettet med et SE-nummer, som ikke har tilladelse til at overføre til Nemkonto.

Løsning: Du er nødt til selv at udbetale lønnen manuelt til disse medarbejdere. Det er vigtigt, at du inden næste lønindberetning får skrevet registrerings- og kontonummer ind på medarbejderne, så lønnen fremadrettet overføres automatisk.

 

 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone