e-copedia
Om EAN/e-fakturering
Du kan sende dine fakturaer via NemHandel i e-conomic. Det kræver blot en grundopsætning af din kunde, og så er du i gang. Når du sender en e-faktura sendes den altså ikke som vanligt via e-mail, men via NemHandel. Når du er færdig med at udfylde dine kunders stamdata og udfyldt deres faktura, sender du den afsted ved at trykke "Bogfør og send faktura" som vanligt.
Alle indenfor det offentlige har et EAN nummer og skal du sende en faktura til det offentlige skal den sendes elektronisk. Ellers bliver din faktura afvist.
Private virksomheder kan også få et EAN nummer eller registrere sig til elektronisk fakturering via f.eks. et CVR-nummer.
Hvis kunden ikke er medlem af NemHandelsregistret, henviser vi til SPROOM for oprettelse af en NemHandel-aftale.
Hvordan får du et EAN nummer?
Det er muligt for alle e-conomic kunder gratis at modtage e-faktura i deres Inbox, ved at registrere sig til elektronisk fakturering via deres CVR-nummer. På den måde vil dine leverandører kunne sende e-faktura til dit CVR-nummer i stedet for et EAN-nummer.
Hvis du har enten vores Smart eller Avanceret pakke, kan du få et EAN-nummer gratis hvis din virksomhed har under 20 medarbejdere. Er I er 20 eller flere ansatte, skal du selv leje et EAN/GLN-nummer.
Det kan du gøre, gennem webshoppen hos standardiseringsorganisationen GS1.
Hvordan sender man en faktura til et EAN nummer?
Hos e-conomic er det gratis at sende EAN fakturaer til alle der kan modtage dem. Og det sker helt automatisk. Regnskabsprogrammet undersøger automatisk om din kunde kan modtage fakturaer elektronisk og er det tilfældet vil fakturaen blive sendt som en elektronisk faktura. Fakturaen sendes på den måde sikkert i et standardiseret format, der gør det let for modtageren at håndtere og bogføre fakturaen.
- Hvad er et EAN-nummer helt præcist?
- Kan jeg sende en e-faktura til et GLN, CVR eller P-nummer?
Hvad sker der, når jeg sender EAN-faktura fra e-conomic?
Når du sender en EAN faktura fra e-conomic, sendes den via NemHandelsregisteret, i formatet OIOUBL. Herunder kan du læse, hvad der sker, når du trykker "Bogfør og send":
EAN-faktura sendes fra e-conomic
Offentlige institutioner skal kunne modtage det format, som e-conomic sender i, nemlig NES profile 5. Du kan søge manuelt i NemHandels register for at undersøge om modtager er registreret, og om denne er registreret til at modtage NES profil 5 . Hvis modtager ikke er registreret i NemHandels register med rette profil (NES profil 5,) kan vi ikke sende til dem.
e-conomic slår op i NemHandels register ved afsendelse af EAN-fakturaen.
EAN-nummer benyttes til at finde modtageradressen på den server, som modtager (din kunde) ønsker at modtage sin faktura på. Man kan sammenligne det med at slå et telefonnr. (EAN) op på De Gule Sider for at finde postadressen (Serveren) på en person. Findes modtagerens adresse hos NemHandel, sendes fakturaen videre fra NemHandel til modtageren.
EAN-fakturaen modtages på kundens server (hvis der ikke er kø e.l.) og herfra sendes den videre til kunden.
Disse servere kan indimellem være belastede ("Postkassen er fuld") og der kan derfor forekomme fejl og være kø.
Prøv evt. at sende din faktura om aftenen eller i en weekend.
- Hvordan fravælger jeg e-fakturering på flere af mine kunder?
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?