e-copedia
Om modtagelse af e-faktura
Alle virksomheder, med et gyldigt dansk CVR-nummer, kan vælge at modtage e-faktura via NemHandel. Som kunde hos e-conomic, har du to muligheder for at aktivere denne funktion.
Alle e-conomic kunder kan få deres CVR nummer registreret i NemHandel registeret, som leverandører derefter vil kunne sende e-faktura til, hvor de så modtages i Inboxen.
Hvis du har Basis eller Plus pakken, kan du lære hvordan dit CVR-nr. registreres til modtagelse af e-faktura i guiden "Modtag e-faktura via CVR-nr.".
Hvis du har enten pakken Smart eller Avanceret kan du få et gratis EAN-nummer hos e-conomic, og for at aktivere det skal du læse artiklen "Modtag e-faktura i din Inbox via EAN". Hvis du har Smart eller Avanceret pakken men stadig ønsker at benytte dit CVR-nr. til modtagelse af e-fakturaer skal du aktivere dette via Market. Det gør du ved at gå under "Market". Find her "Tillægsmoduler" og tryk på "Modtag e-fakturaer". Vælg "Tilføj" og skriv dit CVR-nr i CVR feltet.
Hvorfor er e-faktura bedre end e-mail?
En e-faktura er ikke en e-mail, det er ikke en PDF-fil og det er helt sikkert ikke en printet faktura, der dumper ind i din postkasse.
Den korte forklaring er, at e-fakuraer er en slags tekstfil, som indeholder struktureret data.
e-fakturaer en del af en standard for elektroniske regnskabsdokumenter, hvor alle informationer lige fra fakturanummer til betalingsdato bliver stillet op i formatet OIOUBL, der er officielt vedtaget og universelt understøttet.
Det skaber fælles retningslinjer for, hvordan en faktura er struktureret, så du kan føle dig sikker på at information opfattes ens mellem afsender og modtager fordi varelinjer, leveringsteder, referencer og noter mv. bliver udfyldt i felter som både afsender og modtager forstår. Som modtager, betyder denne sikkerhed, at du undgår tastefejl og sparer tid, fordi al den information, du skal bruge, er tilgængelig i den faktura du modtager.
Se her et eksempel på hvordan en e-faktura ser ud som "tekstfil" og derefter som bilag i e-conomic.
Sørg for dine stamoplysninger er udfyldt
For at aktivere modtagelse af e-fakturaer skal din virksomheds CVR-nummer være tastet ind i dine stamoplysninger. Hvis du endnu ikke har gjort det, er det nemt og hurtigt at tilføje:
- Tryk på det orange tandhjul og "Alle indstillinger".
- Tryk på "Stamoplysninger" i menuen til venstre.
- Ud for "Virksomhed" skal du trykke på "Rediger".
- Udfyld feltet "CVR-nr.".
- Tryk på knappen "OK" for at gemme.
Hvad sker der med mit EAN-nummer, når jeg deaktiverer det?
Hvis du deaktiverer dit EAN-nummer, vil det være reserveret på dit CVR-nummer i 12 måneder frem hos e-conomic. Dvs. hvis du indenfor de 12 måneder beslutter dig for at aktivere EAN-nummeret igen, får du fuldstændig samme nummer som før. Dette er gældende uanset om du blot deaktiverer modtagelse af e-fakturaer, nedgradere din prispakke til Basis/Plus eller opsiger din e-conomic-aftale.
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?