e-copedia

Om NemHandel

Viden Om
Standarden NemHandel er en teknologi, som gør det muligt at sende elektroniske fakturaer nemt og sikkert via internettet.

Med NemHandel modtager du en elektronisk kvittering, når din faktura er nået frem til modtageren. Alle offentlige myndigheder og institutioner er klar til modtage NemHandel-fakturaer, det samme er en række private virksomheder.

Format
Udover de oplysninger, en faktura til det offentlige skal indeholde, skal den også omdannes til en elektronisk faktura i OIOUBL-format (OIOUBL).

Det er valgt som et fælles "sprog", alle elektroniske regninger til det offentlige skal være skrevet på. Når alle regninger er skrevet på "samme sprog", sikrer man, at alle de offentlige økonomi- og faktureringssystemer kan "læse og forstå" sproget.

Profiler i NemHandel
Hos e-conomic sender vi e-fakturaer til NemHandelsRegisteret via en profil, der hedder Nes Profile 5. (i billedet nedenfor, kan du se en kunde, der er oprettet med den korrekte profil i NemHandel) Dvs. din kunde skal være registreret til denne profil i NemHandelsRegisteret, før kunden kan modtage e-fakturaen fra e-conomic.

Du har selv mulighed for at undersøge, hvilken profil(er) din EAN/GLN-kunde er oprettet med. Hvis du klikker på linket nedenfor, kommer du ind på en side, hvor du kan skrive din kundes EAN/GLN nummer i søgefeltet - "Modtager".

Søg i NemHandels modtageroversigt

Hvordan bruger du NemHandel registeret?

NemHandel registeret indeholder alle virksomheder i Danmark som har et EAN, P-nr. eller har registreret deres CVR-nr. til modtagelse af e-faktura.

Det kan derfor være meget hjælpsomt hvis du har problemer med at sende en e-faktura til dine kunder. Dette kan enten skyldes at du sender til det forkerte EAN, CVR eller P-nr. eller at kunden ikke er oprettet i NemHandel. 

 

Kontroller om EAN/GLN eller P-nr. er korrekt

  1. Åben NemHandel registeret og vælg enten "EAN/GLN" eller "DK:P-nr." til højre for "Modtager".
     
  2. Skriv EAN eller P-nummeret i søgefeltet.
     
  3. Tryk på "Søg".

Hvis din kundes virksomhed ikke kommer frem betyder det at de har oplyst det forkerte EAN/GLN eller P-nummer, eller ikke er registreret i NemHandel.
For at kontrollere om de er registreret i NemHandel skal du læse næste skridt i guiden "Kontroller om din kunde i tilmeldt NemHandel".

Kontroller om din kunde i tilmeldt NemHandel

  1. Åben NemHandel registeret og vælg enten "DK:CVR" til højre for "Modtager".
     
  2. Skriv kundens CVR-nr. i søgefeltet.
     
  3. Tryk på "Søg".

Hvis din kundes virksomhed ikke kommer frem betyder det de ikke er registret i NemHandel, og derfor ikke er i stand til at modtage e-fakturaer.

 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer