e-copedia
Om valutakursdifferencer
Det er naturligt med valutakursdifferencer, da kurser ændres flere gange dagligt, og derfor vil den være forskellig fra dag til dag i e-conomic. Virker beløbet urealistisk, kan det skyldes en forkert kurs enten på fakturaen eller betalingen.
Valutadifferenceposteringer der automatisk genereres af systemet vil altid stå i grundvalutaen. De kan derfor hurtigt findes frem via kundens eller leverandørens posteringer og vil fremgå på kunde- og leverandørkontokortet.
Valutakursdifference i forbindelse med kundeindbetalinger eller leverandørbetalinger
Du kan altid udregne valutakursen ved at dividere "Beløb (DKK)" med "Beløb (Val)" og gange med 100 for at se, hvorvidt det er den ønskede kurs.
Er det en forkert kurs, skal udligningen mellem faktura og betaling ophæves. Herefter skal betalingen eller fakturaen tilbageføres.
Er fakturaen lavet via "Salg", skal der laves en kreditnota. Kursen skal være den samme som den originale faktura.
Herefter skal der laves en ny, hvor kursen er korrekt.
Valutadifferenceposteringen skal manuelt tilbageføres via et finansbilag, hvis den ikke automatisk tilbageføres, når udligningen ophæves. Dette vil ligeledes fremgå af grundvalutaposteringerne på kunden eller leverandøren.



Valutakursdifference i forbindelse med fast valutakurs
Hvis du har benyttet dig af fast valutakurs, er det muligt, at du ved en fejl har ændret kursen da du oprettede posteringen, så kommer der er difference, der kan være let at overse.
Denne kan ses ved ovenstående guide, da alle systemposteringer vedrørende valuta altid dannes i grundvalutaen.

Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?