Bliv klar til den nye bogføringslov

 

- med e-conomic regnskabsprogram

 

Der er vedtaget en ny bogføringslov, og i denne forbindelse kan der let opstå tvivl om, hvorvidt din nuværende regnskabspraksis lever op til de udvidede krav. 

Vælger du at lave dit regnskab i e-conomic, kan du være sikker på, at dit regnskab bliver gearet til fremtiden.

 

Er dit regnskab klar til den nye bogføringslov?

 

 

Bliv ringet op til en snak om e-conomic og den nye bogføringslov

 

Vil du høre mere om, hvordan e-conomic kan hjælpe dig i forbindelse med den nye bogføringslov og håndtering af elektroniske bilag? Udfyld denne formular, så ringer vi til dig inden for 1-2 arbejdsdage:

Bliv ringet op til en snak om
e-conomic og den nye bogføringslov

 

Vil du høre mere om, hvordan e-conomic kan hjælpe dig
i forbindelse med den nye bogføringslov og håndtering af elektroniske bilag?
Udfyld denne formular, så ringer vi til dig inden for 1-2 arbejdsdage:

Når du indtaster dine persondata i skemaet ovenfor, behandler Visma dine personoplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

 

Den nye bogføringslov
og vigtige deadlines

 

I den nye bogføringslov vil der fortsat blive stillet krav til, at din virksomhed skal opbevare al regnskabsmateriale i fem år. Definitionen af regnskabsmateriale er blevet udvidet og dækker nu også over:

1. Oplysninger i noter og ledelsesberetning mv.
2. Beskrivelser af virksomhedens bogføringsprocedurer

Den nye definition af regnskabsmateriale gælder allerede fra 1. juli 2022.

 

 
 
 

Herudover skal du som virksomhed i regnskabsklasse B, C og D fra 1. januar 2024 gøre klar til at begynde at føre dit regnskab digitalt. For regnskabsklasse A er datoen 1. januar 2026*. Det betyder bl.a., at det manuelle regnskab i Excel ikke vil leve op til kravene.

Digitalt regnskab dækker bl.a. over: 

1. Digital bogføring af transaktioner
2. Digital opbevaring af registreringer og bilag
3. Anvendelse af et registreret og godkendt, digitalt bogføringssystem
4. Digitale regnskabsprogrammer skal understøtte e-fakturering

For en detaljeret beskrivelse af den nye bogføringslov, henviser vi til Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

 

 

*Gælder virksomheder i regnskabsklasse A, hvor den årlig nettoomsætning overstiger 300.000 DKK i to følgende år, eller som har pligt til at aflægge en årsrapport. Virksomheder i regnskabsklasse A er undtaget kravene om digital opbevaring og registreringer af bilag, inklusiv anvendelse af et digitalt regnskabsprogram, såfremt ingen af de 2 førnævnte forudsætninger er opfyldt.

Er dit regnskab gearet til den nye bogføringslov?

 

Den nye bogføringslov kan både give nogle udfordringer for virksomheder, da den stiller flere krav til procedurer og processer. Men på den anden side kan den også give en række gevinster. Bl.a. bliver det lettere at automatisere bogføringen og dermed spare tid på manuelle opgaver, og samtidig bliver det lettere at holde overblik over din virksomheds aktiviteter.

Hvis du ikke allerede har et regnskabsprogram, som kan hjælpe dig med omstillingen, så er det måske på tide at begynde at overveje, hvilket system du skal vælge.

Disse kriterier bør dit regnskabsprogram som minimum opfylde:
 

  • Digital opbevaring af bilag og andet regnskabsmateriale
  • Understøttelse af afsendelse og modtagelse af e-fakturaer
  • Automatiseringsmuligheder, så du kan vende de nye krav til din fordel
 
 

e-conomic kommer til at leve op til alle krav i den nye bogføringslov

 

Vi er i tæt dialog med Erhvervsstyrelsen og spiller en aktiv rolle i processen om at definere, hvilke krav vi som regnskabsprogram skal leve op til. 
Vi er derfor slet ikke i tvivl om, at vi kommer til at være klar i tide.

e-conomic regnskabsprogram er digitalt helt ind i kernen. Se her et udpluk af alle de mange funktioner, som kan løfte dit regnskab op på næste niveau.

Gratis mobilapp

Tag e-conomic med på farten, og klar alt fra fakturering til bogføring, uanset hvor du er.

Fakturering og salg

Skræddersy din faktura, brug en fakturaskabelon, og send og modtag elektroniske fakturaer i e-conomic.

Finans og bogholderi

Hold styr på regnskabet og få overblik over alle finansielle poster i din virksomhed.

 

Momsregnskab og -opgørelse

Moms udregnes automatisk i e-conomic og gør indberetningen let.

Nem håndtering af bilag

Opbevar dine bilag digitalt med funktionen Indscanning og anmod om manglende bilag hos de gratis brugere af mobilappen.

Bankafstemning

Du kan nemt hente kontobevægelser fra din bank og sammenligne dem med dit regnskab.

 
 

Danmarks mest dedikerede kundesupport

Vi forstår regnskab. Det er det eneste vi laver. Hver dag. Derfor har vi sammensat et helt univers til at hjælpe og vejlede vores kunder.
Sådan sikrer vi at du kommer ordentligt i gang og får mest muligt ud af din e-conomic.

 

Ring til eksperterne på telefon 88 20 48 40 

 
 

Skriv og få løst dit problem på chatten 

 
 

Få gratis online kurser hver dag
- også for brugere på prøveperiode

 
 

Søg blandt utallige hjælpeartikler som passer til enhver situation 

 
 

Bliv guidet med udførlige  hjælpevideoer

 

Flere funktioner og priser

 
The order block. Please switch on JavaScript.
 

Har du lyst til at prøve e-conomic gratis i 14 dage?

 

Kræver ikke kreditkort

Ingen binding

Udløber automatisk

     

 

Udfyld formularen og opret din gratis prøveperiode

Dine oplysninger behandles i overensstemmelse med vores privatlivspolitik
  • Mette Jensen
    Bogholder, TVIS Vognmandsforretning
    Vi har brugt e-conomic regnskabsprogram i ca. 2 år. Vi valgte at skifte fra C5, da vi skulle have et nyt flådesystem, og vi fandt hurtigt ud af, at e-conomic var den bedste regnskabsløsning på markedet. Den beslutning har vi bestemt ikke fortrudt.



    Læs mere om TVIS


     
  • Morten Rosenberg
    CEO, CPH Steel
    ”Nu er alt webbaseret, reolerne med mapper er væk, og det hele kører på e-conomics server. Vi sparer en masse tid, når det hele ligger inde i systemet, og vores revisor har et login til vores e-conomic-side, så de kan se, hvordan vores økonomi ser ud og kan holde øje med regnskaberne.”

    Læs mere om CPH Steel


     
  • Anders Mørck
    Medejer, GoBoat
    Vi er i øjeblikket i gang med at udvide vores koncept til en række byer i forskellige lande, og her er det vigtigt, at vi har et regnskabsprogram, som vi kan fortsætte med at bruge selv om vi ekspanderer kraftigt.



    Læs mere om GoBoat