Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Image – hvad er et image?

Et image er det billede, omverdenen har af en virksomhed. Virksomheden kan forsøge at påvirke deres image gennem branding og anden kommunikation.

e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic gratis og uforpligtende i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.

Det er ikke kun private virksomheder, der har et image. Det kan også være en forvaltning, en institution eller en styrelse. Men som tommelfingerregel kan man sige, at et image er den opfattelse, omverdenen har af en organisation.

Interessenter har indflydelse på image

En virksomheds image skabes ikke kun af virksomheden selv. Det er snarere et samspil mellem de interessenter, virksomheden har. En interessent er en kunde, samarbejdspartner, investor eller lignende, der påvirker eller er påvirket af virksomhedens handlinger. Forskellige interessenter, der har indflydelse på imaget kan være:

  • Kunder
  • Medarbejdere
  • Ledelsen
  • Leverandører
  • Samarbejdspartnere
  • Investorer

Hver af virksomhedens interessenter påvirker det samlede image. Interessenten bidrager til, hvordan virksomheden bliver set af kunder eller andre virksomheder. Imaget er en vigtig brik i skabelsen af virksomhedens identitet.

Virksomhedens troværdighed

Virksomhedens troværdighed hænger tæt sammen med imaget. Det er vigtigt for en virksomhed at fremstå troværdigt. Derfor bruger mange virksomheder ressourcer på at skabe det rigtige billede af virksomheden.

Vi i e-conomic har eksempelvis forsøgt at give et billede af, hvad vi har at tilbyde i denne video: Hvad er e-conomic regnskabsprogram?

En virksomheds troværdighed bliver skabt af en sammenhæng mellem image, profil og identitet.

Identitet: Kernen i virksomhedens selvopfattelse. Medarbejdernes og ledelsens syn på virksomheden og forståelse af, hvordan virksomheden fungerer.

Profil: Det, virksomheden gør og kommunikerer til omverdenen. Profil er den måde, som virksomheden gerne vil opfattes på.

Image: Sådan omverdenen ser på virksomheden. Imaget er sådan virksomheden i virkeligheden bliver opfattet.

Virksomheden kan ikke egenhændigt styre dens egen troværdighed. Den har heller ikke direkte indflydelse på imaget, men identitet og profil kan påvirkes. En virksomhed kan arbejde med et internt værdisæt, der skal være med til at styre virksomhedens identitet og kultur. Profilen er et produkt af kommunikationen med omverdenen.

Sammenhængen mellem de tre faktorer er med til at skabe troværdighed. Hvis en virksomhed bliver opfattet på en helt andet måde, end det virksomheden forsøger at kommunikere, så kan det fremstå utroværdigt.


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis