Omdømme – hvad er omdømme?

Omdømme

Omdømme er den opfattelse, omverdenen har af en virksomhed eller anden organisation. Omdømmet har stor betydning for tiltrækning af kunder og arbejdskraft.

Læsetid: ca. 2 min.
Senest opdateret:
Et portrætbillede af en mand
Skrevet af Adam Lyngø
SEO Specialist
Et portrætbillede af en mand
Adam Lyngø

SEO Specialist

Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.

Tip

Omdømme kan sagtens have en økonomisk værdi. Du kan sagtens bogføre omdømme i e-conomic regnskabsprogram. Du skal bare oprette kontiene manuelt, læs her hvordan du opretter konti i e-conomic. Hvis du gerne vil vide, hvordan du regnskabsteknisk skal bogføre omdømme, så kan du oprette et indlæg i vores bogføringshjælp. Her sidder en masse bogføringskyndige klar til at besvare dine spørgsmål.

Et omdømme er den måde, hvorpå et samfund tænker om en person, om en gruppe af mennesker eller om en virksomhed. Omdømme kan være et vigtigt aktiv for en virksomhed.

Omdømme som immaterielt anlægsaktiv

I regnskabsmæssig sammenhæng har omdømme en værdi, og omdømmet skrives ind i regnskabet som en del af den post, der hedder goodwill. Omdømme og goodwill hører under virksomhedens anlægsaktiver.

Dette skyldes, at virksomhedens omdømme anses som noget, der har langsigtet værdi. Omdømme kan være svært at prissætte grundet sin noget uhåndgribelige størrelse. Derfor posteres goodwill også under de immaterielle anlægsaktiver.

Ry, rygte, image og brand

Kært barn har mange navne, og der også kun beskedne begrebsmæssige forskelle mellem ordene. De har alle det til fælles, at de betegner den værdi, der ligger i at være vellidt.

For virksomheder betyder et godt omdømme en øget konkurrenceevne grundet en bedre evne til at tiltrække kunder, samarbejdspartnere og arbejdskraft. Også mediedækningen vil formentlig være mindre kritisk og risikofyldt, hvis man som virksomhed har et godt omdømme.

Prisen på det gode omdømme

Brand value er prisen på en virksomheds brand, og denne brand value kan udgøre en stor del af virksomhedens samlede værdi. På listen over de 100 mest værdifulde brands (2016) finder vi i top 5 nogle virksomheder, der virkelig har omdømme af høj værdi:

  1. Apple | 1.166 mia. kr.
  2. Google | 897 mia. kr.
  3. Microsoft | 507 mia. kr.
  4. CocaCola | 442 mia. kr.
  5. Amazon | 410 mia kr.

LEGO har en brandværdi på 44,5 mia kr. og er den virksomhed i Danmark, som har den største brandværdi. 

Relaterede ord