Goodwill - hvad er goodwill?
Goodwill
Goodwill er inden for regnskabsverdenen et udtryk for den merværdi, en virksomhed kan have i form af eksempelvis omdømme og fast kundekreds.
SEO Specialist
Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.Tip
Hvis du står og skal bogføre goodwill i dit regnskab, så kan du sagtens gøre det i e-conomic regnskabsprogram. Du skal bare oprette kontiene manuelt, læs her hvordan du opretter konti i e-conomic.
Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis i 14 dage.
Goodwill er betegnelsen for en værdi i den lidt diffuse ende af skalaen. Goodwill går ind under kategorien som et anlægsaktiv, altså noget der har værdi i virksomheden i en længere periode. Goodwill er ydermere en del af underkategorien immaterielle anlægsaktiver, hvilket er med til at gøre det til den lidt diffuse størrelse, som det er.
Overordnet set er goodwill gerne den værdi en virksomhed har i form af omdømme; de fleste virksomheder har et brand, der har et vist ry og en vis status på markedet, og denne værdi kan være større eller mindre. Men denne værdi er altså ikke én man kan tage og føle på, men det er mere et vurderingsspørgsmål. Derfor kan det også være svært at beregne, hvad en virksomheds omdømme er værd i kroner og ører.
Derudover er der mange andre forhold, der kan have stor værdi for en virksomhed, eksempelvis en god og fast kundekreds, som er positivt stillet i forhold til virksomheden og som har potentiale til eksempelvis at anbefale denne til andre, hvilket i sidste ende vil indbringe mere kapital.
Hvis der har været kørt en stor reklamekampagne, vil effekten af dette også gøre sig gældende i forhold til virksomhedens goodwill. Det kan også være nyligt indgåede aftaler, som man ved vil give ekstra afkast.
Generelt kan man karakterisere goodwill som noget, der fremtidigt kan generere afkast i virksomheden, altså indtægter der endnu ikke er realiserede.
Hvornår er goodwill aktuel?
Goodwill er beregnet og opgivet i virksomhedens regnskab, men det er først ved videresalg af virksomheden, at goodwill bliver rigtig interessant.
Her er der altså tale om en merværdi, som en køber skal dække udover den generelle købesum af de øvrige aktiver og passivers nettoværdi.
Skat af goodwill
Goodwill bliver beskattet efter samme principper som aktiver generelt, herunder immaterielle aktiver som udbytte- og lejekontrakter, varemærkerettigheder og lignende.
Dog er der individuelle omstændigheder, der kan gøre sig gældende i forbindelse med overdragelse en virksomhed, hvilke en revisor kan opstille.
Varianter af goodwill
En variant af den traditionelle goodwill kaldes koncerngoodwill, som er betegnelsen for forskellen mellem købsprisen og værdien af enkeltdelene. Koncerngoodwill er aktuel i forbindelse med en virksomhed, som overtages som dattervirksomhed i en større koncern. Koncerngoodwill skal behandles specielt i et koncernregnskab.
Hvis goodwill viser sig i negativ form kan man kalde det badwill. Badwill er oftest dårligt omdømme eller en svindende kundekreds.