Kvalitativ værdiansættelse – hvad er det?
Kvalitativ værdiansættelse
Kvalitativ værdiansættelse er en udregning, der bruges til at beskrive en rettighedsværdi på en skala i stedet for i kroner og ører
SEO Specialist
Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.Tip
e-conomic er et komplet regnskabsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic regnskabsprogram gratis i 14 dage og få adgang til hele regnskabsprogrammet med det samme.
En kvalitativ værdiansættelsesmetode vil typisk udmunde i en score på en skala, hvilket giver dig en indikation af rettighedens værdi. Denne form for værdiansættelse giver dig et bedre overblik over rettighedens styrke, dækning og brugbarhed.
Hvornår bruges kvalitative værdiansættelsesmetoder?
Tilfælde hvor det vil være relevant at se på disse faktorer frem for at se på værdien i kroner og øre kan eksempelvis være, når du skal tage en strategisk beslutning om hvorvidt det ønskes at beholde, opgive, sælge, købe, indlicensere eller udlicensere en rettighed.
Kombinér metoderne ved kvalitativ værdiansættelse
Det anbefales, at du bruger indtil flere metoder, når du skal værdiansætte en rettighed. Skal du eksempelvis værdiansætte et patent, kan du med fordel bruge den kvalitative metode. Du kan også kombinere en kvalitativ metode med kvantitative værdiansættelsesmetoder.
Dette gøres for at give dig det bedste resultat, og samtidig giver det et sammenligningsgrundlag.
Har du behov for at vide mere om hvor meget dine patenter, brugsmodeller, varemærker eller designs er værd, så kan du på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside læse mere om værdiansættelse og hvilke metoder du kan tage i brug til din værdiansættelse.