Værdiansættelsesmetode – hvad er værdiansættelsesmetode?
Værdiansættelsesmetode
Værdiansættelsesmetode er en måde, hvorpå værdien af en virksomhed fastsættes. Der findes to slags metoder - den kvantitative og den kvalitative.
SEO Specialist
Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.Tip
e-conomic er et komplet bogføringsprogram til alle slags virksomheder. Prøv e-conomic gratis og uforpligtende i 14 dage og få adgang til hele programmet med det samme.
Værdiansættelsesmetode er meget relevant, når du enten skal købe eller sælge en virksomhed. Virksomheden skal nemlig værdiansættes således, at der findes en ”fair markedspris”.
To overordnede værdiansættelsesmetoder
Der findes to overordnede værdiansættelsesmetoder. De to metoder er:
De kvalitative metoder bruges typisk til intern rangering af virksomhedens rettigheder. De kan eksempelvis være behjælpelige, når du ønsker at klarlægge virksomhedens vigtigste rettigheder, eller når der skal ryddes op i porteføljen.
De kvantitative metoder vurderer virksomhedens rettigheder i kroner og ører. Ved brug af kvantitative metoder findes altså den reelle markedspris.
Værdiansættelses ved salg af rettigheder
Når man skal fastsætte sin salgspris, tager man normalt begge former for værdiansættelsesmetoder i brug. Den kvalitative værdiansættelse giver dig nemlig et argument for at hæve eller sænke pris på en rettighed, i det den beskriver vigtigheden af rettigheder for virksomheden.
Værdiansættelse ved overdragelser
Det kan være relevant at benytte værdiansættelse af din virksomheds rettigheder i flere tilfælde. Et eksempel på dette er ved koncerninterne overdragelser. Ved sådanne overdragelser kan der opstå et behov for at kunne give dokumentation for, at overdragelsen er sket på markedsvilkår.