e-copedia
Bogfør betalt eller tilbagebetalt moms
Efter du har indberettet din moms i e-conomic skal du også bogføre betalingen af denne. Når du har betalt eller fået penge for din moms i banken, skal det bogføre på kontoen for betalt moms. Her vil en passende modkonto være bankkontoen i dit regnskab.
Hvis du bruger e-conomics standardopsætning vil du have kontoen 6917 (Betalt moms) som skal bruges til at bogføre betalingen. Er denne konto også sat op under din systemkonto for Momsafregning kan du bruge den til at tjekke hvilket beløb der skal betales eller tilbagebetales fordi din moms bliver bogført på kontoen når du markerer momsopgørelsen som indberettet. Når du bogfører selve betalingen vil posteringen for din betaling gøre at kontoen går i null. Her kan du se hvordan du angiver en konto under systemkonti.
Sådan bogfører du betalt eller tilbagebetalt moms
- Tryk på "Regnskab".
- Vælg den kassekladde i venstre side, som du ønsker at bogføre i.
- Tryk på "Ny postering".
- Vælg typen "Finansbilag".
- Udfyld de resterende og nødvendige felter som "Dato", "Kontonr.", "Beløb", "Modkonto" og "Tekst".

Tip:
Vær opmærksom på, om beløbet skal bogføres i debet eller kredit alt efter om du skal betale eller have tilbagebetalt din moms. Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Regnskab
Knapper og felter i Regnskab
Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?