e-copedia
Om anonymisering
Iblandt reglerne i EU's GDPR om beskyttelse af personoplysninger, findes artikel 17 som omhandler "Retten til at blive glemt".
Artiklen fastslår, at en person har ret til at bede om, at personoplysninger om sig selv, en given virksomhed har registreret, skal slettes eller anonymiseres, hvis de ikke længere er relevante.
Bogføringsloven kræver, at du opbevarer regnskabsmateriale i fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Derfor vil oplysninger om dine kunder forblive relevante i opbevaringsperioden og kan ikke slettes eller anonymiseres.
I e-conomic kan du enten vælge at anonymisere alt kundens data, eller data for kunden, som er mere end 5 år gammel. Dette inkludere deres informationer på dokumenter såsom faktura, tilbud, ordrer, mv. og poster i regnskabet, bliver anonymiseret, så udelukkende økonomien vil stå tilbage.
Hvordan ser regnskabet ud efter anonymiseringen?
Når en kunde er blevet anonymiseret, bliver deres personlige oplysninger som sagt fjernet fra dokumenter i e-conomic.
Forneden er der givet eksempler på hvordan en anonymiseret kunde vil fremgå på bogførte salgsfaktura og posteringer, samt hvordan de ser ud i en rapport.



Var denne artikel nyttig?
Mange tak.
Vi sætter stor pris på din feedback.
Tak for dit svar. Hvad manglede du?