e-copedia

Opret ny kunde

Vejledning
Det kan være en fordel at oprette nye kunder, hvis du vil benytte kundestyring, og derved blandt andet kan se, hvad du har solgt til en given kunde, og hvad de eventuelt skylder dig.

Sådan opretter du en kunde

  1. Klik på fanen "Salg".
  2. Klik på "Kunder" i menuen til venstre og vælg "Kunder".
  3. Klik på "Ny kunde" og udfyld felterne.
  4. Når alle relevante felter er udfyldt, gemmer du kunden via "Gem".
OBS:
Du skal have oprettet mindst en kundegruppe, før en ny kunde kan oprettes.
Tip:
Det er kun de felter, der er markeret med en stjerne (*), der er obligatoriske.

Oplysning om felterne under "Generelt"

Nr.
Indtast det ønskede kundenummer, som er unikt for hver kunde.
Kundenummeret kan være maks. 9 cifre og kun heltal.
Har du valgt "Automatisk nummerforslag" under "Kundeopsætning", udfyldes feltet automatisk.

E-mail: 
Indtast kundens e-mail. I feltet her, kan du angive flere mailadresser ved at adskille dem med mellemrum.
Under menuen "E-mail" har du mulighed for at definere hvilken e-mailadresse, der skal modtage hvad.
Har du brug for, at flere personer modtager en kopi af en faktura eller lign., kan du oprette flere e-mailadresser under kundens kontaktpersoner.

Oplyninger om felterne under "Øvrigt"

Konteringsnr.: 
Angiv den offentlige kundes interne konteringsnummer, hvis du skal sende en elektronisk faktura.

Kreditmaksimum: 
Her kan du angive et maksimum for den pågældende kundes kredit. Når maksimum nåes i forbindelse med en ordre/tilbud/faktura, vil du få en advarsel om "Kundens saldo + det samlede bruttobeløb er større end kreditmaksimum", inden du trykker "Bogfør".
Kreditmaksimum anføres altid i aftalens grundvaluta (oftest DKK).

Rabat i %: 
Her kan du indtaste en fast rabat i %. Når du efterfølgende opretter tilbuds- ordre- eller fakturalinjer på kunden, vil rabatprocenten automatisk blive foreslået i fakturalinjen. Den kan naturligvis redigeres.
Hierarkiet for denne rabatmulighed ser således ud:

Kunde: Hvis en rabat er angivet på kunden, anvendes den på tilbuddet, ordren eller fakturaen (men kan selvfølgelig overskrives manuelt på den enkelte linje).

Kundegruppe: Kundegrupperabatter anvendes på alle kunder i gruppen, men hvis der samtidig er angivet en kunderabat for en kunde i gruppen, anvendes kunderabatten og ikke kundegrupperabatten for denne kunde.

Linjerabat: Linjerabatter udfyldes nu automatisk med kunderabatten eller kundegrupperabatten på kunden, der er angivet på tilbuddet, ordren eller fakturaen, men kan efterfølgende stadig justeres manuelt.

Hvis kunden/kundegruppen ændres, erstattes rabatterne på alle linjer - herunder manuelt justerede rabatter - med rabatten for den valgte kunde/kundegruppe.

Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Salg
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer