e-copedia

Udlign posteringer på din leverandør - eller fortryd en udligning

Vejledning
Følgende guide er en gennemgang af, hvordan du udligner posteringer på dine leverandører samt en guide til, hvordan du kan fortryde en udligning, hvis der er lavet en fejl.

Når du i e-conomic både har bogført en leverandørfaktura samt en leverandørbetaling, skal disse to poster udlignes.

Dette kan gøre på to forskellige måder: Enten via en automatisk udligning eller en manuel udligning. 

I følgende guide vil begge muligheder blive gennemgået. Samme fremgangsmåde gælder dine kunder, når du ønsker at udligne en kundefaktura med en kundeindbetaling. 

Med automatisk udligning har du mulighed for at udligne flere åbne kunde- eller leverandørposteringer samtidigt.

Alternativt kan du lave en manuel udligning, hvor du selv vælger, hvilke poster der skal udlignes med hinanden. 

Sådan laver du en automatisk udligning

  1. Tryk på fanen "Regnskab".
  2. Vælg "Søgning og lister" i menuen til venstre.
  3. Vælg herefter "Leverandører".
  4. Tryk på "Andre muligheder" og vælg "Automatisk udligning".
  5. Udfyld felterne og Tryk på "OK". Nedenfor kan du læse mere om, hvad felterne indebærer.
  6. Her har du en oversigt over alle åbne posteringer på dine leverandører. For at at udligne posteringerne på en leverandør, vælger du den ved at sætte et flueben i boksen i venstre side. Du kan også vælge alle ved at hakke af i boksen i toppen.
  7. Nu er du klar til at udligne posterne via "udlign valgte". Når dette vælges, udligner e-conomic automatisk alle de poster, der går ud med hinanden.

Valuta

Vælg valuta. Du kan kun udligne posteringer i samme valuta. Hvis du udligner beløb i en fremmed valuta, beregner systemet eventuelle valutakursdifferencer, som også bliver vist.

 

Pr. dato

Her kan du angive en dato, frem til hvilken, du vil udligne.

 

Kun beløb på konti med 0-saldo

Markér dette afkrydsningsfelt for at udligne konti, der er i balance. To bilag
på DKK 10.000 udlignes f.eks. med ét på DKK 20.000.

 

Kun ens beløb

Markér afkrydsningsfeltet for at udligne posteringer med identiske beløb. Et bilag på DKK 10.000 udlignes f.eks. kun med et andet bilag på DKK 10.000.

Sådan laver du en manuel udligning

  1. Tryk på "Regnskab" og vælg så "Søgning og lister" i menuen til venstre.
  2. Vælg "Leverandører".
  3. Tryk på ikonet "Åbne posteringer" på linjen ud for den leverandør, hvor posterne skal udlignes.
  4. Du vil nu få et pop op vindue, hvor du nu kan vælge de posteringer du vil have udlignet med hinanden.
  5. Du kan vælge enkelte posteringer ved at sætte flueben i boksen ud for posterne eller vælge alle posteringer ved at klikke i den øverste boks til venstre.
  6. I bunden kan du se saldoen på de valgte posteringer. Når denne saldo går i 0 kan posterne udlignes.
  7. Tryk på "Udlign valgte" når du har valgt de posteringer, du vil udligne.
OBS:
Du kan kun udligne beløb, der er bogført, i samme valuta - du kan altså ikke udligne på tværs af valutaer.

Sådan fortryder du en udligning

  1. Tryk på fanen "Regnskab" øverst i e-conomic.
  2. Vælg punktet "Leverandører" i menuen til venstre.
  3. Tryk på ikonet "Åbne posteringer" til højre for leverandøren, du vil fortryde en udligning på. Alle åbne posteringer, altså posteringer, der endnu ikke er udlignet, vises.
  4. Tryk på "Vis udlignede posteringer" og du får nu vist alle udlignede posteringer (lukkede posteringer).
  5. Sæt flueben, i boksen til venstre, for de posteringer hvor udligningen skal fortrydes.
  6. Tryk på knappen "Fortryd udligning" i toppen af vinduet.
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer