Ny bogføringslov - dit regnskab skal være digitalt

Ikke alt skal digitaliseres, men dine bilag skal

 

Med den nye bogføringslov følger nye - og optimerede - retningslinjer, der primært har fokus på, at din bogføring skal være digital.

 Opfyld kravene i bogføringsloven
 Mere sikkerhed i regnskabet
 Håndtér regnskabet på farten
 Fremtidssikret bogføring
 
 
 

Hvad betyder den nye bogføringslov for dig?

 

Den nye bogføringslov har betydning for, hvordan du fremover skal føre regnskab i din virksomhed. Ifølge loven skal dit regnskab nemlig laves i et digitalt bogføringssystem, der opfylder kravene fra Erhvervsstyrelsen. Ligesom du skal digitalisere specifikke bilag* og alle transaktioner. For mange betyder de nye retningslinjer, at de skal ændre deres nuværende arbejdsgange - og vi forstår godt, hvis det kan virke uoverskueligt. Men bare rolig, vi er her for at hjælpe dig. 

Kravene til digital bogføring og bilagshåndtering træder i kraft løbende - afhængigt af din regnskabsklasse. Vi anbefaler dog, at du tilpasser dit arbejde til bogføringsloven hurtigst muligt, så du har god tid til at vænne dig til din nye måde at arbejde på, og undgår at det bliver en stressende proces.

*Dette er bilag, der som minimum indeholder: Udstedelsesdato, beløb, produkt/ydelse, afsender og modtager (herunder navn, adresse og CVR - eller SE-nummer),
oplysning om momsbeløbets størrelse og betalingsoplysninger.
 
 

Brug et - godkendt - digitalt regnskabsprogram

Du skal lave dit regnskab i et bogføringssystem, der er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Bruger du ikke et godkendt system, er du selv ansvarlig for, at det lever op til loven. Men det behøver du heldigvis ikke bekymre dig om, da e-conomic bliver godkendt.

Digitalisér dine bilag
og transaktioner

Du skal opbevare visse bilag og alle dine transaktioner digitalt. Du kan imødekomme dette krav ved at opbevare bilagene i e-conomic og herefter oprette posteringer på dine transaktioner i programmet.

Lav en beskrivelse af din virksomheds
bogføringsprocedurer

Udover kravene til digital bogføring, så skal du lave en beskrivelse af din virksomheds bogføringsprocedure. Det er dog en regel, der allerede er trådt i kraft. I e-conomic har vi gjort det muligt for dig at opbevare din beskrivelse direkte i programmet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hvad er et digitalt bilag?

 

Et digitalt bilag er - som navnet antyder - en digital version af din faktura. Hvor du tidligere har kunnet opbevare dine bilag i fysisk format, skal du fremover opbevare specifikke bilag digitalt. Mere konkret, så skal du opbevare dem i et digitalt regnskabsprogram - og det er altså ikke nok, at du blot har dem liggende på din egen server, i en Dropbox, på Google Drive eller lignende.

Se om din faktura er berettiget til Straksindbetaling

 

Automatisk aflæsning af fakturaer i Smart Inbox

 
 
 
 
 
 
 

Hvorfor skal du digitalisere dine bilag?

 

Der er flere fordele forbundet med at digitalisere dine bilag. Et par væsentlige er, at du minimerer risikoen for at miste vigtige bilag og lave fejl, ligesom du letter den administrative arbejdsbyrde, hvilket sparer dig værdifuld tid. Fra et samfundsperspektiv er det en fordel, at risikoen for finansiel kriminalitet mindskes.

 
 
 
 
 
 
 

Hvordan digitaliserer du dine bilag?

 

Når vi taler digitalisering af bilag i e-conomic, er det vigtigt, at du først og fremmest kender til Inboxen. Det er nemlig her dine bilag lander, når du har uploadet dem til e-conomic. Der findes flere forskellige måder at digitalisere dine fysiske bilag og få dem ind i din Inbox. I videoen kan du se, hvordan du gør.

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

 
 
 
 

Se om din faktura er berettiget til Straksindbetaling

Hvad er et digitalt bilag?

 

Et digitalt bilag er - som navnet antyder - en digital version af din faktura. Hvor du tidligere har kunnet opbevare dine bilag i fysisk format, skal du fremover opbevare specifikke bilag digitalt. Mere konkret, så skal du opbevare dem i et digitalt regnskabsprogram - og det er altså ikke nok, at du blot har dem liggende på din egen server, i en Dropbox, på Google Drive eller lignende.

 

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

Hvorfor skal du digitalisere dine bilag?

 

Der er flere fordele forbundet med at digitalisere dine bilag. Et par væsentlige er, at du minimerer risikoen for at miste vigtige bilag og lave fejl, ligesom du letter den administrative arbejdsbyrde, hvilket sparer dig værdifuld tid. Fra et samfundsperspektiv er det en fordel, at risikoen for finansiel kriminalitet mindskes.

 

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

Hvordan digitaliserer du dine bilag?

 

Når vi taler digitalisering af bilag i e-conomic, er det vigtigt, at du først og fremmest kender til Inboxen. Det er nemlig her dine bilag lander, når du har uploadet dem til e-conomic. Der findes flere forskellige måder at digitalisere dine fysiske bilag og få dem ind i din Inbox. I videoen kan du se, hvordan du gør.

 
 

Fire måder at digitalisere dine bilag på

 
 

Mobilapp

Drag-and-drop

Via e-mail

E-faktura

Læs mere

Læs mere

Læs mere

Læs mere

Fire måder at digitalisere dine bilag på

 

Mobilapp

Læs mere

 

Drag-and-drop

Læs mere

 

Via e-mail

Læs mere

 

E-faktura

Læs mere

 
 
 
 
 

Kom på kursus i digitale bilag

 

... og bliv guidet til, hvordan du digitaliserer dine bilag og arbejder med dem i e-conomic - fra start til slut. Vi tilbyder både fysiske og online kurser.

 
 

Fysiske kurser

Vores kursus “Bliv klar til digitale bilag” er for dig,
der foretrækker interaktiv undervisning i fysiske
rammer. Du får bl.a. mulighed for - gennem
praktiske opgaver - at prøve kræfter med digital
bilagshåndtering mens vores produktspecialister
står klar på sidelinjen til at hjælpe. Formålet er,
at du lærer, hvordan du opbevarer og arbejder
bedst med digitale bilag i e-conomic.

Læs mere og tilmeld dig

Gratis online kurser

Vil du hellere på et gratis online kursus i digitale
bilag? Vi tilbyder også kurser til dig, der vil godt i
gang med digitale bilag, men ikke har behov for et
længere kursus - eller blot foretrækker at lære om
digitale bilag fra (hjemme)kontoret.
Også her er formålet, at du lærer, hvordan du
opbevarer og arbejder bedst med
digitale bilag i e-conomic.

Læs mere og tilmeld dig

 

Hos os får du personlig rådgivning

 

Vi ved, at der er en del at holde styr på, når det kommer til digital bogføring og den nye bogføringslov. Derfor sidder vi klar til at svare på dine spørgsmål og hjælpe dig med at komme godt i gang på både telefon, chat og e-mail. Den personlige kontakt og dialog med vores kunder er nemlig noget af det, vi vægter allerhøjest i e-conomic.

 
 
  • Chat med os nu

    Få hurtigt svar på chatten
    man-ons 9-20, tors 9-22
    og fre 9-15.30

    Start chat
  • Ring til os

    Spørg os om alt
    mandag-torsdag kl. 9-15 
    og fredag kl. 9-14
     
    Ring på
    88 20 48 40
  • Skriv til os

    Vi sidder klar til at svare
    mandag-torsdag kl. 9-20
    fredag kl. 9-15
    søndag kl. 10-13
 
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer