Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Likviditetsbudget - hvad er et likviditetsbudget?

Likviditetsbudgettet viser, om du måned for måned har likviditet (penge) nok til at betale forventede løbende udgifter

Hvis du har et spørgsmål om likviditetsbudget, så er du mere end velkommen til at oprette et indlæg på vores forum, hvor flere revisorer tilbyder god og gratis rådgivning.

Ved at lave et likviditetsbudget – altså lave en oversigt over de forventede indtægter og udgifter (driftsbudget), køb og salg af aktiver (investeringsbudget), samt afvikling eller optagelse af gæld, kan man se i hvilke perioder, der er behov for likviditet og i hvilke perioder der er overskydende likviditet.

Du kan på denne måde få et overblik over beholdning af kontante, let omsættelige midler.

Hvorfor skal jeg lave et likviditetsbudget?

Når man har en virksomhed, kommer indtægterne ikke altid i en jævn strøm og man laver likviditetsbudgettet for at undgå at mangle penge i de perioder, hvor der er mange udgifter.

Hvis din 1likvide beholdning ikke kan betale dine udgifter, må du løse problemet ved fx at sikre, at du får større indtjening, udskyde eller få fjernet nogle af dine udgifter eller få en større kassekredit af din bank.

Spørg din revisor om hjælp

Det er ofte sværere at lave et likviditetsbudget end det er at lave privat- og driftsbudgetter, og det kræver derfor en person, der har erfaring med at holde styr på de mange beløb, som fx din revisor eller din bank.

Typisk laves likviditetsbudgetter for en periode på 1-2 år i månedsintervaller.

Har du brug for en revisor eller en bogholder, kan du måske finde én her på e-conomics revisorliste.

Gratis website med e-conomic


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis