Likviditetsbudget - hvad er et likviditetsbudget?

Likviditetsbudget

Likviditetsbudgettet viser, om du måned for måned har likviditet (penge) nok til at betale forventede løbende udgifter

Læsetid: ca. 1 min.
Senest opdateret:
Et portrætbillede af en mand
Skrevet af Adam Lyngø
SEO Specialist
Et portrætbillede af en mand
Adam Lyngø

SEO Specialist

Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.

Tip

Hvis du har et spørgsmål om likviditetsbudget, så er du mere end velkommen til at oprette et indlæg på vores forum, hvor flere revisorer tilbyder god og gratis rådgivning.

Ved at lave et likviditetsbudget – altså lave en oversigt over de forventede indtægter og udgifter (driftsbudget), køb og salg af aktiver (investeringsbudget), samt afvikling eller optagelse af gæld, kan man se i hvilke perioder, der er behov for likviditet og i hvilke perioder der er overskydende likviditet.

Du kan på denne måde få et overblik over beholdning af kontante, let omsættelige midler.

Hvorfor skal jeg lave et likviditetsbudget?

Når man har en virksomhed, kommer indtægterne ikke altid i en jævn strøm og man laver likviditetsbudgettet for at undgå at mangle penge i de perioder, hvor der er mange udgifter.

Hvis din 1likvide beholdning ikke kan betale dine udgifter, må du løse problemet ved fx at sikre, at du får større indtjening, udskyde eller få fjernet nogle af dine udgifter eller få en større kassekredit af din bank.

Spørg din revisor om hjælp

Det er ofte sværere at lave et likviditetsbudget end det er at lave privat- og driftsbudgetter, og det kræver derfor en person, der har erfaring med at holde styr på de mange beløb, som fx din revisor eller din bank.

Typisk laves likviditetsbudgetter for en periode på 1-2 år i månedsintervaller.

Har du brug for en revisor eller en bogholder, kan du måske finde én her på e-conomics revisorliste.

Relaterede ord