e-copedia

Kom godt i gang med Smart Pay

Vejledning
Få fuld kontrol over regnskabet, når du sætter dine leverandørfakturaer til betaling direkte i e-conomic. Du kan både se flere detaljer på de enkelte leverandørfakturaer og godkende betalinger på mobil eller email - helt uden at logge ind i netbank m.m.

Smart Pay er et tillægsmodul i e-conomic. Smart Pay er udviklet i samarbejde med betalingsinstituttet November First, som er godkendt af Finanstilsynet. For at opsætte Smart Pay skal du bruge dit NemID/MitID og pas. 

 

For at komme i gang med Smart Pay, skal du igennem 3 trin.

  1. Gå til Smart Pay via fanen "Regnskab" i e-conomic
  2. Gennemfør opsætning af dine informationer og afvent godkendelse fra November First
  3. Underskriv en Overførselsaftale hos Mastercard og afvent endelig godkendelse.

Når din Smart Pay-konto er opsat og valideret, kan du begynde at betale dine leverandører direkte i e-conomic.

OBS: Hvis du ikke selv er virksomhedensejer og/eller tegningsberettiget, har du mulighed for at sende en invitation til de rette personer, så de nemt kan godkende eller uploade relevant information.

I vores Smart Pay FAQ kan du få svar på de mest stillede spørgsmål. 

Opsæt Smart Pay

  1. Gå til Regnskabsfanen og tryk på "Smart Pay" under "Bank" i menuen til venstre
  2. Tryk på "Start opsætningen af Smart Pay" og “Accepter og fortsæt"
  3. Vælg den "prisløsning", der passer til dine behov
  4. Bekræft dine virksomhedsinformationer eller tryk på teksten "Opdater stamoplysninger", hvis nødvendigt
  5. Udfyld dine personlige oplysninger
  6. Indtast dine betalingsindstillinger. Husk at tage stilling til, hvilken kassekladde, du ønsker dine posteringer skal lande i
  7. Smart Pay er nu sat op og afventer godkendelse hos November First.
    • Kan man ændre bankkontoen efter opsætning?
    • Hvad gør jeg, hvis jeg allerede har en November First konto?
    • Hvad gør jeg, hvis jeg har en udenlandsk bankkonto?
OBS:
Du vil indenfor 5 minutter modtage en email med en kontobekræftelse og 6-cifret verificeringskode.

Bekræft og færdiggør oprettelsen

  1. Åbn emailen fra November First, som indeholder en verificeringskode og indtast den på verificeringssiden, som der linkes til i emailen
  2. Tryk på næste, lav en ny adgangskode til din bruger og bekræft adgangskoden
  3. Bekræft eller rediger oplysningerne om først virksomhedensejere og herefter ledelsen, som hentes fra Virk. Alle virksomhedsejere skal uploade/inviteres til at uploade dokumentation i form af pas og sundhedskort
  4. Angiv, så retvisende som muligt, formål og omfang af hvordan kontoen skal benyttes
  5. Accepter forretningsbetingelserne eller send en invitation til den/de tegningsberettigede, som skal underskrive. Er du i tvivl om virksomhedens tegningsregel, kan du klikke på linket til "virk.dk" i bunden af opsætningsvinduet (se eks. herunder)
  6. Gennemgå detaljerne og bekræft opsætningen. Bemærk, at der efterfølgende automatisk bliver oprettet en ansøgning om overførselsserviceaftale med Mastercard, som du skal underskrive, før du kan fortsætte med opsætningen. Vi viser dig hvordan i guiden
  7. Tryk på "Fortsæt til tjekliste - du er næsten i mål".
OBS:
Alle ejere med mere end 25% ejerskab, skal vedlægge kopi af pas og sundhedskort i henhold til Hvidvaskloven. Det er muligt at invitere ejeren til at uploade kopien under opsætningen.

Imens November First verificerer din konto, kan du fortsætte opsætningen i e-conomic og gå igennem tjeklisten nedenfor. 

  • Hvis du ikke selv skal godkende betalinger er det vigtigt, at du vælger at gennemgå tjeklisten som Betalingsopretter, hvor du skal angive Betalingsgodkender og samtidig gøre dig selv til Betalingsopretter.

    Hvis du selv godkende betalinger, så skal du gennemgå tjeklisten som Betalingsgodkender. 

    November First validerer brugerne ud fra tegningsreglerne. Oprettelsen kan ikke verificeres, før brugerrollerne er angivet korrekt.

Gennemgå tjeklisten - Betalingsopretter

  1. Tryk på "Se tjekliste" under Betalingsopretter
  2. Tryk på "Inviter bruger" for at oprette en eller flere nye brugere. Du skal minimum oprette én bruger med rollen Administrator
  3. Udfyld oplysningerne og tryk på Gem
  4. Hvis du skal du oprette flere brugere, skal du igen trykke på "Inviter bruger". Fortsæt til alle er oprettede.
  5. Afslut ved at trykke på "Rediger din brugerrolle".
  6. Tryk på "OK". Du vil herefter blive logget ud og er helt færdig med opsætningen i e-conomic.

Rolle

Det er muligt at oprette to typer af brugere - en almindelig bruger og en administrator.

  • En administrator kan både sende betalinger til godkendelse, men kan også godkende betalingerne.
  • En almindelig bruger kan udelukkende sende betalinger til godkendelse. 

Opretteren af Smart Pay angives automatisk som Administrator under Brugere. Når der sendes betalinger til godkendelse, vil Smart Pay-administratoren på aftalen få en notifikation.

Gennemgå tjeklisten - Betalingsgodkender

  1. Tryk på "Se tjekliste" under Betalingsgodkender
  2. Tryk på "Inviter bruger" for at oprette en eller flere nye brugere
  3. Udfyld oplysningerne og tryk på "Gem"
  4. Hvis du skal du oprette flere brugere, trykker du igen på "Inviter bruger". Fortsæt til alle er oprettet.
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer