e-copedia

Håndter dine betalinger i Smart Pay

Vejledning
Når din Smart Pay-konto er opsat og valideret, kan du begynde at betale dine leverandører direkte i e-conomic.
Har du ikke sat din Smart Pay konto op, kan du se her hvordan du gør.

Sådan sætter du dine leverandørfakturaer til betaling med Smart Pay

  1. Opret din leverandørfaktura i e-conomic, helt som du plejer.
  2. Husk, at tage stilling til forfaldsdatoen og vælg en betalingstype.
  3. Husk, at udfylde reg. og kontonummer (skrives i samme felt) ved betalingstypen bankoverførsel og IBAN/SWIFT ved betalingstypen IBAN.
OBS:
Hvis din leverandørfaktura allerede er betalt, er det vigtigt, at du vælger betalingstypen "Kun postering".

Nu ligger din postering i din kassekladde og kan sendes til betaling via Smart Pay, uanset om du bogfører den nu eller senere.

Håndter dine betalinger i Smart Pay

  1. Gå til fanen "Regnskab" og tryk på "Smart Pay" i menuen til venstre under "Bank"
  2. Hvis nødvendigt kan du redigere, hvilke åbne poster der skal vises (de åbne poster er leverandørfakturaer, som endnu ikke er betalt). Husk, at du kan medtage kladdeposteringer, hvis dine leverandørfakturaer endnu ikke er bogført.
  3. Tryk på "Hent" for at få vist de åbne poster
  4. Vælg de betalinger, du vil behandle, ved at give dem et flueben til venstre. Tryk direkte på linjen for at se detaljer og redigere betalingen
  5. Tryk på "Fortsæt"
  6. Hvis du er Smart Pay-administrator, kan du nu godkende og sende til betaling. Hvis du er bruger, kan du sende betalingen til godkendelse.
Tip:
Du kan se og redigere dine åbne betalinger ved at klikke på dem. Her kan du også få vist bilaget, som betalingen vedrører. Det er muligt at redigere beløbet og betalingsdatoen.

Ved godkendelse af en betaling vil din Smart Pay-administrator modtage en notifikation på email med et direkte link til godkendelse.

Sådan godkender administrator anmodninger om betalinger via Smart Pay

  1. Find emailen med notifikationen om afventende godkendelse
  2. Tryk på den grønne knap: “Gå til godkendelse”
  3. Under “Afventer dig” kan du se de betalinger, som mangler din godkendelse. Du kan klikke på betalingslinjen for at se detaljer og bilag
  4. Markér de betalinger, du ønsker at behandle, og vælg om du vil godkende eller afvise dem
  5. Bekræft og afslut ved at indtaste din adgangskode.

Når nye betalinger sættes ind i Smart Pay, skal du være opmærksom på, at der er forskel på den dato, der står på fakturaen, den dato, hvor pengene trækkes fra din bankkonto, og den dato, hvor pengene indbetales til din leverandør.

  • Forfaldsdatoen er den dato, som du og dine leverandører vil kunne se på fakturaen.
  • Betalingsdatoen er den dato, hvor November First trækker pengene fra din bankkonto.
  • Afregningsdatoen er den dato, hvor pengene bliver indbetalt til din leverandør.

Det er vigtigt at vide, at afregningsdatoen først er den næste bankdag efter betalingsdatoen. Derfor er det vigtigt, at du sætter betalingsdatoen til dagen før fakturaens forfaldsdato.

Vær også opmærksom på, at e-conomic selv opretter en leverandørbetaling, når dine fakturaer betales med Smart Pay. 

Læs mere om Smart Pay her.

 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer