e-copedia
Rapportering
Tips og typiske spørgsmål
Med tagget “Rapportering”
- Hvorfor stemmer rapporten "Finanslagerværdi" ikke med min lagerkonto?
Der kan være flere årsager til at rapporten "Finanslagerværdi", ikke stemmer overens med saldoen på din lager-konto.
Det kunne eksempelvis være..
Der kan være flere årsager til at rapporten "Finanslagerværdi", ikke stemmer overens med saldoen på din lager-konto.
Det kunne eksempelvis være..
- der er lavet en fejl i lageråbningen. Hvis der er mistanke om fejl, er det vigtigt at kontrollere om rapporten "Finanslagerværdi" og saldo på lagerkonto stemte ved åbningen af lageret.
- der er lavet direkte posteringer på lagerkontoen, via kassekladden under "Regnskab". Direkte posteringer vises ikke i rapporten "Finanslagerværdi". Derfor kan der være forskel på den saldo der vises i rapporten "Finanslagerværdi" og den faktiske saldo for din lagerkonto, der vises i din kontoplan eller i rapporten "Saldobalance".
- der er lavet lagerregulering(er) med lagerkontoen, som modkonto. Hvis din lagerkonto er påført som modkonto, når der laves en lagerregulering, vil denne regulering have nul-effekt på regnskabet. Det vil sige, hvis man kigger på lagerkontoen i kontoplanen eller i rapporten "Saldobalance", kan man ikke se nogen forskel før og efter reguleringen. Det er tilfældet, fordi reguleringen blot fører værdi ud og ind på samme konto igen. Rapporten "Finanslagerværdi" vil dog blive påvirket af reguleringen, fordi denne rapport ikke tager højde for hvilken modkonto der påføres, når du laver din regulering. Problemet kan dog løses ved at bruge et finansbilag eller en lagerregulering, der fører den oprindelige regulering retur.
- Hvordan registrerer jeg min lageroptælling i e-conomic?
En evt. lageroptælling, skal registreres i e-conomic, via lagerreguleringer. Vær opmærksom på at det er differencen mellem dit fysiske lager og lagerbeholdningen i e-conomic der skal registreres.
En måde man kan gøre det på, er ved at hente sin finanslagerværdirapport til excel, rette den til i forhold til hvor meget der skal redigeres før det fysiske lager og lageret i e-conomic, passer (hvis du har talt ti styk, af en enkelt vare på dit fysiske lager og dit lager i e-conomic siger otte styk, skal du altså ændre tallet i rapporten til to styk). Når du har rettet rapporten til, skal du indlæse din regulering og bogføre den.
- Bankafstemning FAQ
I bankafstemningen har du mulighed for at holde et overblik over, og afstemme din fysiske bank til det du taster i e-conomic. Måske har du helt styr på bankafstemningen, og måske er du helt ny, uanset hvad kan der opstå uventede udfordringer.
Vi har samler nogle af de oftest stillede spørgsmål her.
Fandt du ikke hvad du søgte?
Find mere information i vores artikler om bankafstemning eller kontakte os.
- Hvorfor skal mine registreringer tilknyttes et varenummer i faktureringen/omkostning i regnskab?
Når der skal laves en finansiel registrering i dit regnskab, er det påkrævet at der er en konto tilknyttet. I en salgsfaktura, betyder det at der skal være en vare, da den varegruppe som varen er tilknyttet, har en konto som det så vil blive bogført på.
For posteringer i kassekladden, vil det være en omkostning der skal vælges. Omkostningen vil være knyttet til at omkostningsgruppe og på den gruppe er der angivet et kontonummer, hvor det vil blive bogført.
- Hvad bruges de forskellige rapporter til?
Projektsaldolisten viser de fakturerede beløb, registrerede omkostninger og dækningsbidrag for projekter i en bestemt periode.
Projektover-/underdækning viser dig hvor givende et projekt er for dig, på baggrund af de registreringer der er foretaget på projektet.
Projektposteringer Giver et overblik over alle posteringer, i en given periode.
Projektkort er en rapport der giver dig overblik over de fakturerede beløb, samt de omkostninger og aktiviteter, der er registreret på projektet.
Projektværdi giver dig et overblik over fakturerings status, på dine projekter.
Medarbejderstatistik angiver dine ansattes effektivitet, ved at vise hvad der er blevet registreret på de forskellige typer aktivitets gruppe.
Medarbejderafregning giver et overblik over den registrerede tid, kørsel og udgifter for den enkelte medarbejder.
Medarbejderkort viser de timer, der bruges af en medarbejder på en given aktivitet/eller projekt og omkostningen/salgsprisen.
- Hvorfor stemmer igangværende arbejde i projekt ikke med min finanskonto?
Der er 2 typiske grunde til at det ikke stemmer, nemlig direkte posteringer og hvis der har været tidsregistreringer før kost-/salgsprisen er sat op til at skulle medtages i finansen.
Direkte posteringer kontrollere du ved at åbne kontokortet, for den konto du har valgt til kost-/salgspriser, så kigger du på de posteringer der ligger der, og ser om der er andet end systemposteringer. Hvis der er det, har du en forklaring på hvorfor det ikke stemmer.
Hvis du ikke har sat op at du vil medtage kost-/salgspriser i finansen efter, du har været i gang med tidsregistreringer er der en grund til at være opmærksom. Systemet vil ikke medregne det der har været indtastet, før det tidspunkt du har sat det op, altså den ville ikke medregne tilbage i tiden. Så det er vigtigt at huske præcis hvornår det er sat op.
- Hvorfor viser appen et andet forfaldent beløb end det på computeren?
Du kan måske opleve at beløbet som bliver vist under “Ubetalt” i appen, er anderledes end beløbet, som du ser under “Ubetalte salgsfakturaer” på computeren.
Det skyldes at mobilappen medregner åbne kreditnotaer og det gør oversigten på computeren ikke.
Så hvis der på appen står du har et forfaldent beløb på 50.000 kr. men i din computer har et forfaldent beløb på 100.000 kr. Så er det fordi du har en åbenstående kreditnota til en kunde på 50.000 kr. som mangler at blive udlignet.
Bemærk: Hverken oversigten på computeren og i appen medtager manuelle kundefakturaer.
- Hvorfor viser omsætningen i appen noget andet end omsætningen på computeren?
Normalt så viser en omsætningsstatistik hvor meget du har solgt til en bestemt kunde, hvor meget du har omsat af en vare, og hvad dine medarbejdere har solgt. Alle beløbene bliver vist ekskl. moms, og indeholder beløber fra alle salgsfakturaer og manuelle kundefaktura.
Den “Omsætning” du ser i din mobilappen, viser kun omsætningsstatistikken for dine salgsfakturaer, hvilket vil sige det er uden data fra de manuelle kundefaktura.
Kontakt os
Chat med os nu
Ring til os
Spørg os om alt
man-tors 9-15
og fre 9-14Ring
88 20 48 40Skriv til os
Vi sidder klar til at svare
man-tor 9-20, fre 9-15
og søn 10-13