Fra timepris
til fastpris 

Gentænk din forretning og bliv en moderne regnskabspraksis
ved at omlægge din forretningsmodel. 

Book et møde med os

eller download vores guide Bliv en digital regnskabspraksis

eller download vores guide Bliv en digital regnskabspraksis

Skift fra timepris til abonnement i din regnskabsvirksomhed

 

Hvad menes der med fastpris?

Når vi snakker om at omlægge sin forretning og gå fra timepris til fastpris, så betyder det helt enkelt, at man i stedet for at fakturere sine kunder per time, så betaler de i stedet en fast månedspris - altså som abonnement. Herunder kommer vi ind på de fordele og ulemper, der forbindes ved at overgå til en abonnementservice.

 
 

Fordele

 
 
 Bedre likviditet

Når dine kunder betaler en fast pris om måneden for dine services, er du sikret en fast, månedlig indkomst, hvilket giver din virksomhed en bedre likviditet og dermed bedre forudsætning for at gribe nye muligheder for din forretning.

 
 Gennemsigtighed for kunden

Dine kunder får ingen ubehagelige overraskelser med en fast abonnementspris. I stedet ved de, hvad de kan forvente sig af jeres samarbejde, og hvad de kan forvente inkluderet i dine services.

 
 Stigende medarbejder tilfredshed

Digitaliserede arbejdsgange vil naturligt følge med en omlægning af din forretning. Dine medarbejdere slipper i høj grad for manuelt tastearbejde, og får frigivet mere tid til at pleje deres kunderelationer.

 
 Deadlines bliver mindre pressede

Du får bedre mulighed for at planlægge dit arbejde. Med digitale processer som automatiseret bilagshåndtering og bankafstemning, kan du i højere grad slippe for pressede perioder op til deadlines.

Ulemper

 
 
 Edge cases

Alle kunder er unikke. Derfor skal man også være indstillet på, at én model ikke passer på alle sine kunder. Det kræver derfor, at du er åben og imødekommende overfor din kundes unikke situation.
 

 
 Svært at prissætte

Det kan være svært at prissætte sin ydelse som abonnement frem for timepris. Sørg for at lave en god aftale med dine kunder, så du ikke prissætter dig entet for højt eller lavt. 

 

Book et møde

 
 
 
 

Kan det betale sig?

Det er nødvendigt at digitalisere og automatisere stort set alt manuelt arbejde, for at blive en digital revisionspraksis. Du skal derfor være indstillet på, at det kommer til at tage tid og koste penge.

Som det fremgår af modellen herunder, er der dog stadig rigtig god grund til at omlægge din forretning. For de er profit at hente i den anden ende, såfremt du overgår til at være en abonnementsservice.

 

 

Klassisk
Fakturerer kunden 1.000 kr

Her ses den klassiske model, hvor man i eksemplet har købt et system til 50 kr. til at håndtere bogføringen. Hertil kommer der tastearbejde for 750 kr. og fakturering af kunden, som er 1000 kr., hvilket giver 200 kr. i profit.

Øget automatisering
Fakturerer kunden 1.000 kr

I denne version har man øget automatiseringen og betaler lidt mere for sin software. Til gengæld har man færre timer i tastearbejde, hvilket resulterer i mere profit for samme ydelse.

Nye muligheder
Fakturerer kunden 1.300 kr

Ved denne forretningsmodel udnyttes det nye potentiale til at skabe mere værdi for kunden. Det gøres fx ved at tilbyde en rappoteringsløsning eller et nyt fakturaflow system. Der kan bygges mere på og skabe mere værdi for både forretningen og kunden, hvilket skaber endnu mere profit.

Klassisk
Fakturerer kunden 1.000 kr

Den klassiske model, hvor man køber et system til at håndtere bogføringen. I eksemplet koster softwaren 50 kr., der er  tastearbejde for 750 kr. Og fakturering af kunden er 1000 kr., hvilket giver 200 kr. i profit.
 

Øget automatisering
Fakturerer kunden 1.000 kr

Øger man automatiseringen, betaler man lidt mere for sin software, men får færre timer i tastearbejde. Det resulterer i mere profit, men for samme ydelse.
 

Nye muligheder
Fakturerer kunden 1.300 kr

Her udnyttes det nye potentiale til at skabe mere værdi for kunden, ved fx at tilbyde en rappoteringsløsning, et nyt fakturaflow system eller andet. Her kan der bygges mere værdi på forretningen, både for kunden og jer selv, hvilket skaber endnu mere profit.
 
 

Fastpris - hvordan gør du?

Selvom alle kunder er forskellige, vil du opleve, at det er svært at fastsætte en unik pris for hver kundes behov. I stedet anbefaler vi, at du sammensætter forskellige abonnementspakker, der hver især indeholder nogle typiske behov, dine kunder har. Herunder kan du se et eksempel på, hvordan abonnementspakker kan se ud.

 

Opstartsvirksomhed
2.000 kr/md.

Mellemstor virksomhed
5.000 kr/md.

Stor virksomhed
10.000 kr/md.

 
 

Se webinar om den moderne regnskabspraksis

 
 
 
 
 
 

Download guiden Bliv en digital regnskabspraksis

Udfyld formularen herunder og få konkrete tips til at omlægge din forretning fra timepris til abonnement og blive en digital regnskabspraksis.

 

Bliv en digital regnskabspraksis guide til revisorer og bogholdere

 
 
 
 
 
 
 

Book et møde med os

Vi vil meget gerne snakke med dig om, hvordan du kan digitalisere din forretning. Ring til os på 78 79 19 59, skriv til a-team@e-conomic.com, eller udfyld formularen herunder, så kontakter en af vores specialister dig.

 

Rune Troels Larsen

Monique Norup Christiansen

Kim Meisner

 

Vi bruger kun dine persondata til at kontakte dig. Læs mere om, hvordan e-conomic behandler dine persondata her.

 
 

Oftest stillede spørgsmål

 
  • Er det altid et spørgsmål om "enten/eller" med digitalisering?

  • Skal jeg digitalisere alle mine kunder fra start for at kunne opretholde min forretningsmodel?

  • Kan jeg tillade mig at viderefakturere nye moduler til kunderne?

  • Hvad gør jeg, hvis min kunde ikke er interesseret i at digitalisere?

  • Smart Inbox passer ikke til alle mine kunder. Hvorfor så bruge det?

  • Hvilken rådgivning mener I jeg kan tilbyde mine kunder?

  • Hvad er et godt første skridt til at komme i gang med digitalisering?

  • Hvilke andre fordele giver det min virksomhed at digitalisere?