Bliv klar til den nye bogføringslov

 

med e-conomic regnskabsprogram

 

Den nye bogføringslov kan betyde, at du skal revurdere din nuværende regnskabsløsning. I bogføringsloven er der nemlig nogle særlige krav til, hvordan du fremover skal føre regnskab. 

 

Sådan lever du op til den nye bogføringslov 

 

 

Ny bogføringslov - din bogføring skal være digital

 

Ifølge den nye bogføringslov skal du fremover lave dit regnskab og opbevare bestemte bilag i et digitalt regnskabsprogram, der lever op til lovens krav.
Inden længe er det altså ikke tilstrækkeligt at bruge Excel til at føre regnskab, ligesom det ikke er nok, at visse bilag bilag opbevares fysisk eller på din egen server (fx i en mail), i Google drev eller lignende.

Du kan vælge at føre regnskab og opbevare bilag i et bogføringssystem, der er godkendt af Erhvervsstyrelsen - eller i et, der ikke er. Hvis du vælger et system,
der ikke er godkendt, skal du dog være opmærksom på, at du selv er ansvarlig for, at systemet lever op til loven. 

Vælger du at lave dit regnskab i e-conomic, behøver du ikke bekymre dig om, dit regnskabsprogram lever op til loven.
e-conomic er nemlig officielt godkendt af Erhvervsstyrelsen. 


*Du skal digitalisere bilag, der som minimum indeholder: Udstedelsesdato, beløb, produkt/ydelse, afsender og modtager
(herunder navn, adresse og CVR - eller SE-nummer), oplysning om momsbeløbets størrelse og betalingsoplysninger.
 

 
 

Hvornår træder bogføringsloven i kraft?

 

Bogføringsloven trådte i kraft den 1. juli 2022, men kravene til digital bogføring udfolder sig over en flerårig periode fra juli 2024. Du kan se en tidslinje over de vigtigste datoer i forbindelse med bogføringsloven nedenfor, men vær opmærksom på, at datoerne løbende kan ændre sig. Vi sørger for at opdatere tidslinjen, når der kommer ændringer.

 

Her er de forventede datoer for, hvornår kravene i loven træder i kraft 

I denne tidslinje har vi samlet de vigtigste datoer for de krav, der ikke allerede er trådt i kraft.

 
 
1. februar 2023
Bekendtgørelse med krav til digitale bogføringssystemer offentliggøres og træder i kraft
1. januar 2024
Erhvervsstyrelsen udgiver en oversigt over registrerede bogføringssystemer
1. juli 2024*
Virksomheder i regnskabsklasse B, C og D skal leve op til de nye krav og bogføre digitalt
Forventligt: 2026*
Virksomheder i regnskabsklasse A** skal leve op til de nye krav og bogføre digitalt
 
 

*Du skal digitalisere bilag, der som minimum indeholder: Udstedelsesdato, beløb, produkt/ydelse, afsender og modtager (herunder navn, adresse og CVR - eller SE-nummer),
oplysning om momsbeløbets størrelse og betalingsoplysninger.

Kender du ikke din regnskabsklasse, kan du læse mere her:

Læs om regnskabsklasser

e-conomic - dit digitale regnskabsprogram

 

e-conomic regnskabsprogram er digitalt helt ind i kernen.
Se her et udpluk af alle de mange funktioner, som løfter dit regnskab til det næste niveau.

 

Gratis mobilapp

Tag e-conomic med på farten, og klar alt fra fakturering til bogføring, uanset hvor du er.

Fakturering og salg

Skræddersy din faktura, brug en fakturaskabelon, og send og modtag elektroniske fakturaer i e-conomic.

Finans og bogholderi

Hold styr på regnskabet og få overblik over alle finansielle poster i din virksomhed.

 

Momsregnskab og -opgørelse

Moms udregnes automatisk i e-conomic og gør indberetningen let.

Nem håndtering af bilag

Opbevar dine bilag digitalt med funktionen Indscanning og anmod om manglende bilag hos de gratis brugere af mobilappen.

Bankafstemning

Du kan nemt hente kontobevægelser fra din bank og sammenligne dem med dit regnskab.

 
 

Danmarks mest dedikerede kundesupport

Vi forstår regnskab. Det er det eneste vi laver. Hver dag. Derfor har vi sammensat et helt univers til at hjælpe og vejlede vores kunder.
Sådan sikrer vi at du kommer ordentligt i gang og får mest muligt ud af din e-conomic.

 

Ring til eksperterne på telefon 88 20 48 40 

 
 

Skriv og få løst dit problem på chatten 

 
 

Få gratis online kurser hver dag
- også for brugere på prøveperiode

 
 

Søg blandt utallige hjælpeartikler,
som passer til enhver situation 

 
 

Bliv guidet med udførlige hjælpevideoer

 

 

Bliv ringet op til en snak om e-conomic og den nye bogføringslov

 

Vil du høre mere om, hvordan e-conomic kan hjælpe dig i forbindelse med den nye bogføringslov og håndtering af elektroniske bilag? Udfyld denne formular, så ringer vi til dig inden for 1-2 arbejdsdage:

 

Bliv ringet op til en snak om
e-conomic og den nye bogføringslov

 

Vil du høre mere om, hvordan e-conomic kan hjælpe dig
i forbindelse med den nye bogføringslov og håndtering af digitale bilag?
Udfyld denne formular, så ringer vi til dig inden for 1-2 arbejdsdage:

Når du indtaster dine oplysninger i felterne ovenfor, behandler Visma e-conomic dine personoplysninger i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

  • Mette Jensen
    Bogholder, TVIS Vognmandsforretning
    Vi har brugt e-conomic regnskabsprogram i ca. 2 år. Vi valgte at skifte fra C5, da vi skulle have et nyt flådesystem, og vi fandt hurtigt ud af, at e-conomic var den bedste regnskabsløsning på markedet. Den beslutning har vi bestemt ikke fortrudt.



    Læs mere om TVIS


     
  • Lars Jensen
    Indehaver, TeltTilFest
    De næste par år regner vi hos TeltTilFest med at vækste ret kraftigt, og i den forbindelse er vi rigtig trygge ved samarbejdet med e-conomic. For det giver os mulighed for at fokusere på de ting, vi synes, der er vigtigst. Og det er at holde fede fester og fede events for vores kunder.

    Læs mere om TeltTilFestT

     
  • Anders Mørck
    Medejer, GoBoat
    Vi er i øjeblikket i gang med at udvide vores koncept til en række byer i forskellige lande, og her er det vigtigt, at vi har et regnskabsprogram, som vi kan fortsætte med at bruge selv om vi ekspanderer kraftigt.



    Læs mere om GoBoat


     

Er dit regnskab gearet til den nye bogføringslov?

Hvis du er du er tvivl om din nuværende regnskabsløsning lever op til lovens krav, så anbefaler vi, at du ser dig om efter et alternativ.  

Disse kriterier bør dit regnskabsprogram som minimum opfylde:
 

  • Digital opbevaring af bilag og andet regnskabsmateriale
  • Understøttelse af afsendelse og modtagelse af e-fakturaer
  • Automatiseringsmuligheder, så du kan vende de nye krav til din fordel

 


Hvis du i dag bruger et digitalt regnskabsprogram til at føre regnskab, så er du godt på vej. Men der er en række krav programmet skal leve op til før du er helt i mål.
Læs mere om kravene til digitale bogføringssystemer
 

 
 

 

Den nye bogføringslov
og vigtige deadlines

 

I den nye bogføringslov vil der fortsat blive stillet krav til, at din virksomhed skal opbevare al regnskabsmateriale i fem år. Definitionen af regnskabsmateriale er blevet udvidet og dækker nu også over:

1. Oplysninger i noter og ledelsesberetning mv.
2. Beskrivelser af virksomhedens bogføringsprocedurer

Den nye definition af regnskabsmateriale gælder allerede fra 1. juli 2022.

 

 

Hvad koster e-conomic?

 
The order block. Please switch on JavaScript.
 
 

Se funktioner og priser 

 

Har du lyst til at prøve e-conomic gratis i 14 dage?

 

Kræver ikke kreditkort

Ingen binding

Udløber automatisk     

 

Udfyld formularen og opret din gratis prøveperiode

Dine oplysninger behandles i overensstemmelse med vores privatlivspolitik

 
 
 

Herudover skal du som virksomhed i regnskabsklasse B, C og D fra 1. juli 2024 gøre klar til at begynde at føre dit regnskab digitalt. For regnskabsklasse A er datoen 1. januar 2026*. Det betyder bl.a., at det manuelle regnskab i Excel ikke vil leve op til kravene.

Digitalt regnskab dækker bl.a. over: 

1. Digital bogføring af transaktioner
2. Digital opbevaring af registreringer og bilag
3. Anvendelse af et registreret og godkendt, digitalt bogføringssystem
4. Digitale regnskabsprogrammer skal understøtte e-fakturering

For en detaljeret beskrivelse af den nye bogføringslov, henviser vi til Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

 

 

*Gælder virksomheder i regnskabsklasse A, hvor den årlig nettoomsætning overstiger 300.000 DKK i to følgende år, eller som har pligt til at aflægge en årsrapport. Virksomheder i regnskabsklasse A er undtaget kravene om digital opbevaring og registreringer af bilag, inklusiv anvendelse af et digitalt regnskabsprogram, såfremt ingen af de 2 førnævnte forudsætninger er opfyldt.