Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

EAN-fakturering - hvad er en EAN-faktura?

EAN-fakturering er en særlig faktureringsform, som bruges til det offentlige samt virksomheder, der er registreret i NemHandelsregisteret.

Du kan sende EAN-fakturaer med Small Business eller Professional-abonnement til e-conomic. Med tillægsmodulet Smart Inbox har du også mulighed for at modtage elektroniske fakturaer.

EAN-fakturering benyttes til offentlige instanser og virksomheder, som er oprettet i NemHandelsregisteret. Det adskiller sig fra almindelig fakturering og elektronisk fakturering, idet der skal fremgå et 13-cifret EAN-nummer og Deres ref. på fakturaen.

Denne type faktura bliver ikke sendt pr. post eller mail. I stedet bliver den udskrevet eller sendt som elektroniske tekststrenge i det, der hedder OIOUBL-format. Disse bliver så indlæst direkte i et godkendelses- og økonomisystem.

Hvis din virksomhed leverer varer eller ydelser til kommuner, regioner eller ministerier, er det et krav, at du sender regningen som en EAN-faktura. EAN står for "European Article Numbering".

Krav om EAN-nummer

Det er et krav, at offentlige virksomheder skal modtage fakturaer gennem et EAN-nummer. Et EAN-nummer er et unikt, 13-cifret nummer, som tildeles hver enkelt offentlig virksomhed.

Virksomheder kan også få tildelt et EAN-nummer. De skal blot registrere sig i NemHandelsregisteret.

Bruger du ikke et regnskabsprogram?

Hvis du ikke har et regnskabsprogram, som eksempelvis e-conomic, der understøtter fremsendelse af EAN-fakturaer, har du mulighed for at indtaste dine fakturaoplysninger manuelt på den offentlige hjemmeside www.virk.dk og fremsende fakturaer derigennem.

Gratis website med e-conomic


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis