e-copedia

Ret eller tilbagefør leverandørbetaling i forkert valuta

Vejledning
Hvis du har bogført en leverandørbetaling i en anden valuta end den den tilhørende leverandørfaktura, kan du ikke udligne dem med hinanden. I denne vejledning lærer du, hvordan du kan rette og tilbageføre leverandørbetalinger, der er foretaget i den forkerte valuta.

Når leverandørfaktura og betaling ikke er oprettet i samme valuta vil du støde på problemet, at du ikke kan udligne disse to fordi systemet ikke kan udligne på tværs af valutaer. Et typisk scenarie ville være, at man har modtaget og bogført en faktura i f.eks. USD, men får bogført i DKK når man har betalt leverandøren. 

For at rette denne fejl, skal du først tilbageføre betalingen i den valuta, som den blev foretaget i - dette vil være den "forkerte" valuta. Når du har gjort dette, skal du lave en ny leverandørbetaling. Denne gang skal du sørge for, at du bruger den "korrekte" valuta, dvs. den valuta, som den oprindelige faktura blev udstedt i. Ved at følge disse trin, vil du være i stand til at udligne de to beløb korrekt.

Hvis du har oprettet bilagene i samme valuta og der her er foretaget en udligning, kan der opstå valutakursdifferencer. Ønsker du at tilrette disse skal du i stedet følge næste guide i serien.

Sådan tilbagefører du en leverandørbetaling i forkert valuta

  1. Tryk på fanen "Regnskab" og vælg "Søgning og lister".
  2. Tryk på "Posteringer (find bilag)".
  3. Har du bilagsnummeret på leverandørbetalingen, kan du taste det ind i "Fra bilag" og "Til bilag" og trykke på "OK" for at søge.
  4. Når du har fundet posteringen det drejer sig om, skal du trykke på "Vis transaktioner" ude til højre.
  5. Tryk på ikonet "Tilbagefør", øverst til venstre.
  6. I det vindue du får frem her, kan du ændre de informationer, som bilaget skal oprettes med, og den kassekladde, som du vil have bilaget bogført i. Afslut ved at trykke "OK".
  7. Nu ligger posteringen i den kassekladde du har valgt, og skal blot bogføres som den er.
    • Hvorfor oprettes flere posteringer i kassekladden, når jeg kun har tilbageført ét bilag?
    • Hvad gør jeg hvis min leverandørfaktura er i en forkert valuta?
OBS:
Felterne i "Posteringer (find bilag) er afgrænsningsfelter - så jo mere du udfylder af søgekriterier, jo mere snæver bliver din søgning og du vil få vist mindre. Hvis du kun har meget lidt information at gå efter, kan du nøjes med at søge i enkelte felter eller helt undlade at udfylde noget.
Tip:
For at kunne udligne faktura og leverandørbetaling med hinanden, skal de begge bogføres i samme valuta.

Sådan opretter og bogfører du en leverandørbetaling i anden valuta

  1. Tryk på "Ny postering" i kassekladden og vælg typen "Leverandørbetaling".
  2. Udfyld felterne "Dato", "Fakturanr.", "Valuta", "Kurs", "Modkonto" og "Tekst". E-conomic genererer automatisk en kurs som du er velkommen til at benytte. Hvis du foretrækker en anden kurs kan du ændre den i feltet "Valutakurs".
  3. Afslut ved at trykke på "Gem".
  4. Nu er leverandørbetalingen i den korrekte valuta og klar til at blive bogført.
Tip:

Automatisk udfyldelse via fakturanr.
Ud fra fakturanummer kan systemet selv finde både den leverandør samt det beløb der i dette tilfælde er tale om.

Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Regnskab

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

Success Icon

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

Beklager, der er sket en fejl. Prøv venligst igen.

Woman using smartphone