e-copedia

Ret eller tilbagefør kundeindbetaling m. valutakursdifferencer

Vejledning
Hvis du har bogført en kundeindbetaling i valuta med en fejl. Et typisk scenarie er at du har brugt en for lav valutakurs, udlignet og har nu valutakursdifferencer. Derfor vil det ikke være muligt at tilbageføre den automatisk. I dette tilfælde skal du manuelt rette og tilbageføre kundeindbetalinger ved at følge disse trin, da de normale knapper for tilbageføring ikke vil være tilgængelige.


Først gennemgår vi, hvordan du manuelt tilbageføre for det skal du nemlig også vide for at kunne rette kundeindbetalingen i valuta.

Er der ikke sket en udligning og posteringen ikke har nogle tilknyttede valutakursdifferencer - kan du med fordel følge forrige guide.

For at rette, skal du tilbageføre indbetalingen med den samme fejl, og bagefter lave en ny kundeindbetaling korrekt.

Find den forkerte posterning og ophæv udligning

  1. Tryk på fanen "Salg". Vælg "Kunder".
  2. Tryk på linjeikonet "Posteringer på konto" ude til højre.
  3. Find posteringen, som det drejer sig om.
  4. Noter oplysningerne, du kan bruge senere, såsom den anvendte valuta, valutakurs, dato, det præcise beløb, tekst og bilagsnummer.
  5. Tryk på knappen "Vis udlignede posteringer".
  6. Markér posteringen. Tryk på "Fortryd udligning" for at ophæve udligningen.
Tip:

Sådan beregner du den anvendte valutakurs:
Tag beløbet i DKK og divider det med det beløbet i valutaen.
Gange resultatet med 100 for at få den anvendte valutakurs.

Tilbagefør manuelt kundeindbetalingen i valuta

  1. Tryk på fanen "Regnskab" og vælg din foretrukne kassekladde.
  2. Tryk på "Ny postering" i kassekladden og vælg typen "Kundeindbetaling".
  3. Udfyld felterne "Dato", "Kundenr.", "Beløb", "Valuta", "Kurs", "Modkonto" og "Tekst".
  4. OBS: Husk at sætte omvendt fortegn på beløbet eller vende debet og at benytte den samme valutakurs som på den oprindelige postering/kredit
  5. Afslut ved at trykke på "Gem".
  6. Nu er tilbageførslen af kundeindbetalingen klar til at blive bogført.
OBS:
Felterne er afgrænsningsfelter - så jo mere du udfylder af søgekriterier, jo mere snæver bliver din søgning og du vil få vist mindre. Derfor - har du kun meget lidt information at gå efter, søg da kun i et enkelt eller to felter.
Tip:
For at kunne udligne faktura og kundeindbetaling med hinanden, skal de begge bogføres i samme valuta.

Opret nu den korrekte kundeindbetaling

  1. Tryk på "Ny postering" i kassekladden og vælg typen "Kundeindbetaling".
  2. Udfyld felterne "Dato", "Fakturanr.", "Valuta", "Kurs", "Modkonto" og "Tekst".
  3. Afslut ved at trykke på "Gem".
  4. Nu er kundeindbetalingen i den korrekte valuta, klar til at blive bogført.
Tip:

Automatisk udfyldelse via fakturanr.
Ud fra fakturanummer kan systemet selv finde både den kunde samt det beløb der i dette tilfælde er tale om. Nu skal du blot sige gem og derefter bogføre, og så er denne kundeindbetaling lavet.

Se beskrivelse af felterne her:
Knapper og felter i Regnskab
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer