e-copedia
Kassekladde
Artikler med tagget “Kassekladde” i Regnskab
Har du lavet et køb, du ønsker at fordele på flere konti? Så hjælper guiden dig her igennem, hvordan du opretter købet som en flerbenet postering.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du bogfører en kundeindbetaling, hvor det fulde beløb ikke rammer banken, da der er et gebyr fratrukket.
Det er muligt at overføre dine bankposteringer til en kassekladde via bankafstemningen. Gennem denne funktion sparer du tid, da du ikke længere skal oprette dine posteringer enkeltvis, i kassekladden.
Ved brug af betalingstypen ”Kun postering” slipper man for, senere, at skulle oprette leverandørbetalingen og foretage en udligning.
Når du har bogført din kassekladde, kan du ikke længere se den i oversigten under dine kassekladder. Den kan søges frem via din log og arkivet.
I denne vejledning vil vi gennemgå forskellen mellem at kopiere, vende eller tilbageføre en postering i vores regnskabssystem.
Når du skal have dine regninger ind i regnskabet, skal de oprettes som posteringer af typen "Finansbilag" i din kassekladde.
Har du bogført en postering med en fejl, eller ønsker du at lave en postering magen til en allerede bogført postering, kan du kopiere, vende eller tilbagefører den bogførte postering.
I denne artikel vil du lære mere om kassekladder og beholdningskonti.
Når du bogfører din kassekladde, bogføres de igangværende transaktionerne på dine konti, og transaktionerne kan ikke længere ændres.
Når du skal betale en leverandør/kreditor, skal det oprettes som posteringstypen "Leverandørbetaling" i en kassekladde.
Når har oprettet dine egne feltrækkefølger, kan du også vælge, hvilken af disse feltrækkefølger du ønsker for dine forskellige kassekladder.
Kvikkladden har den fordel, at man kan taste finansbilag lidt hurtigere. Kvikkladden skal aktiveres af e-conomic supporten før den er til rådighed i din aftale.
Kasserapporten viser de nuværende kladdeposteringers bevægelser på din virksomheds beholdningskonti. Du kan nemt afstemme saldo før og efter - inden du bogfører kassekladden.
Denne guide vejleder dig til, hvordan du opretter en ny kassekladde, som du kan bogføre fra under fanen "Regnskab".
Har du brug for at indlæse mange posteringer i e-conomic, f.eks. ved skift fra andet regnskabsprogram, kan dette gøres ved at importere en CSV-fil til din kassekladde.
For at spare tid kan du oprette flerbenet posteringer i en fordelingsskabelon i stedet for manuelt at indtaste hver enkelt linje.
Når du har modtaget en faktura fra din leverandør, skal det oprettes som en postering af typen "Leverandørfaktura".
Når din leverandør indbetaler i en fremmed valuta, kan du bogføre betalingen i denne valuta uden at det påvirker dit regnskab.
Når du har fået en indbetaling i banken fra en af dine kunder i udlandet, enten EU eller udenfor EU, skal den indtastet i dit regnskab i den korrekte valuta.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du ændrer rækkefølgen i dine kassekladder, eller redigere deres navn/opsætning.
Hvis du har bogført en kundeindbetaling i en anden valuta end den, fakturaen er sendt ud i, vil det ikke være muligt at udligne den. Vi vil derfor vise dig her, hvordan du retter og tilbageføre kundeindbetalinger i forkert valuta.
Når du har overført bilag til Inbox, kan du arbejde videre med dem direkte fra kassekladden bl.a. ved at benytte funktionen "Ny postering fra Inbox", som du kan læse mere om i denne artikel.
Har du en stor leverandør eller kunde, med hundredevis af åbentstående fakturaer som skal udlignes med en enkelt indbetaling, kan du opleve et problem ift. hvor mange fakturaer, der kan udlignes på én gang.
Hvis du har bogført og udlignet en kundeindbetaling med fejl i valuta, kan dette rettes ved at ophæve udligningen og tilbageføre betalingen.
Hvis du har bogført en leverandørbetaling i en anden valuta end den den tilhørende leverandørfaktura, kan du ikke udligne dem med hinanden. I denne vejledning lærer du, hvordan du kan rette og tilbageføre leverandørbetalinger, der er foretaget i den forkerte valuta.
Hvis du har bogført og udlignet en leverandørbetaling i valuta, med fejl, kan dette rettes ved at ophæve udligningen og tilbageføre betalingen.
For at forbedre kassekladdens funktionaliteter og fleksibilitet, har vi arbejdet tæt sammen med jer for at give vores kunder et bedre overblik og optimere arbejdsgangene. Lær om alle de nye muligheder her.
Du kan redigere i din kassekladde og sætte kladden op med et bestemt bilagsnummer eller med andre indstillinger, som du ønsker.
I kassekladden kan du opsætte en nummerserie for dine bilagsnumre. Du kan også løbende ændre din nummerserie.
Ønsker du en selvvalgt rækkefølge for felterne i din kassekladde, ved oprettelse af en postering, kan du her se, hvordan dette gøres. Herfra kan du ligeledes nemt justere feltstørrelsen.
I denne guide vil vi gennemgå, hvordan du tilbagefører en hel kassekladde, hvis der er lavet en fejl i de bogførte posteringer.
En kassekladde kan indstilles som "stående", hvilket betyder, at posteringerne forbliver i kassekladden efter de er bogført.
Når du modtager en betaling fra din kunde skal dette bogføres som en kundeindbetaling i e-conomic.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du registrerer, at din kunde har betalt én del af det samlede fakturabeløb.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du udligner en bogført faktura ud fra kundens navn eller nummer, når du har modtaget betaling fra din kunde.
Når du bogfører i e-conomic, kan du komme ud for at enkelte posteringer i din kassekladde ikke skal bruges alligevel. Denne artikel tager dig igennem, hvordan du sletter posteringer.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du med én indbetaling registrerer flere fakturaer som betalte.
Følgende guide er en gennemgang af, hvordan du kan udligne flere åbne leverandørfakturaer med en indbetaling, samtidig med at du bogfører betalingen.
Alle artikler med kategori “Regnskab”
Tips og typiske spørgsmål
Med tagget “Kassekladde”
- Hvordan vedhæftes bilag til posteringer i kassekladden?
- Hvordan opretter jeg posteringer ud fra bilag?
- Hvordan bogfører jeg betalt eller tilbagebetalt moms?
- Hvordan håndterer jeg køb i udlandet?