Leverandørstyring - hvad er leverandørstyring?

Leverandørstyring

Leverandørstyring betyder, at du bogfører dine omkostninger på leverandørerne i regnskabet. Det giver dig bedre indsigt i din virksomheds økonomi, sammenlignet med at bogføre omkostninger på en finanskonto.

Læsetid: ca. 2 min.
Senest opdateret:
Et portrætbillede af en mand
Skrevet af Adam Lyngø
SEO Specialist
Et portrætbillede af en mand
Adam Lyngø

SEO Specialist

Som SEO-specialist i e-conomic arbejder jeg målrettet med at gøre vores løsninger synlige for de virksomheder, der har mest brug for dem. Med en baggrund i digital marketing og stor erfaring inden for søgemaskineoptimering hjælper jeg vores team med at sikre, at både små og mellemstore virksomheder finder den rette økonomisoftware — præcis når de har brug for det. Jeg brænder for at forstå brugernes søgeadfærd og omsætte data til strategier, der skaber målbar værdi. Mit arbejde spænder bredt: fra teknisk SEO og indholdsstrategi til konverteringsoptimering og analyse af søgetrends. Senest har jeg haft fokus på, hvordan vi med intelligent brug af AI og strukturerede data kan fremtidssikre vores digitale tilstedeværelse og skabe endnu bedre brugeroplevelser. Når jeg ikke dykker ned i crawl-logs og SERP-analyser, arbejder jeg sammen med vores indholds- og performance-teams for at sikre, at alt spiller sammen — både teknisk, strategisk og kreativt.

Tip

Med Smart Inbox i e-conomic kan du automatisere din bogføring af leverandørfakturaer. Bilag lander direkte i regnskabet, hvor de aflæses automatisk og du får forslag til kontering.

Du kan også sætte dine leverandørfakturaer til betaling - direkte i e-conomic med Smart Pay. Så slipper du for at logge ind i netbank og kan nemt godkende på mobil eller e-mail på farten.

Der findes som udgangspunkt to måder, at bogføre omkostninger på: Som typen leverandørfakturaer og som typen finansbilag.

Når du bogfører leverandørfakturaer, bogfører du typisk dine omkostninger ud fra dine bilag. Når du bogfører finansbilag, bogfører du typisk ud fra betalingerne i din bank.

Hvilken måde, du bruger, kan fx afhænge af dine personlige præferencer, kompleksiteten i dit regnskab, antal leverandører og type af omkostninger. 

Hvorfor skal jeg bruge leverandørstyring?

Hvis du gerne vil have bedre overblik over din virksomheds økonomi. Eller kende dine forhandlingsmuligheder med leverandører, så skal du bruge leverandørstyring, når du bogfører omkostninger. 

På den måde får du nemlig mere data fra dine bilag ind i regnskabet, så du kan trække rapporter på dine leverandører og se: 

  • hvornår dine fakturaer forfalder og hvilke der er forfaldne
  • hvor meget du handler for
  • hvilke leverandører du handler mest med
  • om du bør forhandle om mængderabat eller en bedre pris
  • ​om du kan lave en kreditaftale og styrke din likviditet.

Uden leverandørstyring, har du blot en finanskonto i regnskabet. Her kan du også se dine omkostninger, men du kan ikke se, hvad, hvor meget eller hos hvem, du har handlet. 

Derfor er leverandørstyring en måde, at udnytte dine data i regnskabet til at træffe de bedste, økonomiske beslutninger, så du i sidste ende kan få din virksomhed til at vokse.

Relaterede ord