Regnskabsordbog fra e-conomic

Find svar på regnskabs- og bogføringsbegreber

Lønsystem - Hvad er et lønsystem?

Et lønsystem hjælper med at beregne løn til den enkelte medarbejder, udbetale løn samt indberette og overføre skat, ATP, pension, feriepenge, osv.

I e-conomic regnskabsprogram er flere forskellige lønsystemer integreret, så du automatisk kan overføre lønposteringer til e-conomic. Læs om de mulige integrationer din virksomhed kan få mellem vores regnskabsprogram og lønsystemer her.

Lønsystem ved udbetaling af løn

Når du udbetaler løn til din virksomheds medarbejdere, er der mange beregninger, indberetninger og overførsler at holde styr på. Derfor er det smart at bruge et online lønsystem som eksempelvis Dataløn, hvor mange af disse processer kører automatisk.

Du skal typisk blot indtaste virksomhedens og medarbejdernes stamoplysninger, så er du klar til at lave løn. Og får virksomhedens medarbejdere den samme løn hver måned, kan du ofte sætte lønsystemet op, så lønnen bliver udbetalt og alle indberetninger og overførsler kører helt automatisk, uden at du skal røre en finger.

 

Billede som viser eksempel på et online lønsystem fra Dataløn.

 

Integration mellem lønsystem og andre it-systemer

Du sparer både tid og mange manuelle rutiner, hvis din virksomheds lønsystem er integreret med dine øvrige systemer, så du eksempelvis automatisk får overført dine løndata til dit regnskabssystem. På den måde slipper du for selv at skulle indtaste lønposterne i regnskabssystemet, og du undgår dermed både dobbeltarbejde og tastefejl i bogføringen.

 

Krav til et lønsystem

Uanset om du vælger lønsystem til en lille virksomhed, eller du står i spidsen for en hel koncern med flere virksomheder, så er der nogle krav dit lønsystem bør opfylde.

Når du vælger hvilket lønsystem, du vil udbetale løn igennem, bør det som minimum have disse funktioner:

  • Beregning og udbetaling af løn til fast- og timelønnede
  • Lønsedler i medarbejdernes eBoks
  • Automatisk indberetning til eIndkomst
  • Automatisk indberetning og overførsel af A-skat, AM-bidrag, ATP, pension og feriepenge
  • Automatisk overførsel af bidrag til Barselsfond
  • Indberetning af løn- og fraværsstatistik til Dansk Arbejdsgiverforening og Danmarks Statistik
  • Automatisk overførsel af data til regnskabssystem
 

Derudover bør du overveje, om du også har behov for følgende funktioner i din virksomheds lønsystem:

  • Automatisk nulangivelse i de måneder, hvor du ikke udbetaler løn
  • Beskatning af personalegoder (sundhedsforsikring, kantine, varekøb osv.)
  • Afdelingsopdeling, så du har overblik over lønudgifterne for hver enkelt medarbejdergruppe
  • Mulighed for at rette i lønnen, hvis der er sket en fejl i en tidligere lønudbetaling
  • Telefonsupport, hvis du bliver i tvivl om noget, når du laver løn.
 

Hos DataLøn kan du hente en gratis tjekliste til dit lønsystem. 


Har du brug for et regnskabsprogram?

Prøv e-conomic gratis i 14 dage, lær alle funktionerne at kende og skriv din første faktura på 5 minutter.

Prøv gratis