Leverandørstyring
- er det noget for dig?

Samarbejder din virksomhed med leverandører i ind- eller udland, foreslår vi, at du bruger leverandørstyring til bogføring og betaling af regningerne. Det er der nemlig flere fordele ved.

Med Virksomhedsoverblik får du nu et mere detaljeret overblik end nogensinde før - direkte i e-conomic. Skræddersy dit eget personlige overblik og få en fleksibel arbejdsgang tilpasset dine behov.

 

Sådan fungerer det   Kom godt i gang    

 

 
 

Leverandørstyring er for dig, der…

 
 
 

Modtager mange leverandørfakturaer

Handler med faste leverandører

Bruger udenlandske leverandører

 
 

En smart måde at bogføre omkostningerne på

 

Med leverandørstyring bogfører du omkostninger til fx varer, materialer og ydelser som leverandørfakturaer på de enkelte leverandører i regnskabet i stedet for at bogføre dem som finansbilag. Se videoen med Navn fra e-conomic og bliv klogere på, hvorfor det er en god idé.

 
 
 
 
 

5 gode grunde til at bruge leverandørstyring

 

Med leverandørstyring bogfører du omkostninger til fx varer, materialer og ydelser som leverandørfakturaer på de enkelte leverandører i regnskabet i stedet for at bogføre dem som finansbilag.

 
 
 
 
 

Du får et bedre overblik

 

Når du arbejder med leverandørfakturaer, bogfører du regningen, før du betaler den – og bogfører siden betalingen. Det giver dig et bedre og mere detaljeret billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt, og du kan trække rapporter på dine leverandører og se:

 Hvor meget du handler for
 Hvem du handler mest med
 Hvornår regningerne skal betales

Et godt økonomisk overblik giver dig et bedre grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser, når din virksomhed skal vokse. Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.

 
 
 

Du kan lettere forhandle

 

Leverandørstyring giver dig overblik over handlen med de forskellige leverandører og dine transaktioner med dem. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan faktisk også ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay. Så er du sikker på at få betalt til tiden.

Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.

 
 
 
 

Dit regnskab har flere detaljer

 

Når du opretter dine leverandører i e-conomic og bogfører omkostninger med leverandørstyring, får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver en mere detaljeret registrering af din leverandørtransaktioner og øger nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.

Data på dine leverandører og handlen med dem betyder også, at du kan trække rapporter på dine leverandører.

 
 

Du får mindre manuelt arbejde

 

Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne – en fordel, hvis du handler meget med bestemte leverandører. Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at betale flere regninger på én gang, hvis de skal indbetales på samme kontonummer. Eller ved at bruge Smart Pay, så betalingen sker direkte i e-conomic.

Har du Smart-pakken i e-conomic, kan du virkelig effektivisere din leverandørstyring. Her har du nemlig mulighed for at automatisere meget af bogføringen og bl.a. skræddersy en godkendelsesproces.

 
 
 

Din momsrapportering bliver nemmere

 

Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.

Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).

 
 
 
 

5 gode grunde til at bruge leverandørstyring

 

Med leverandørstyring bogfører du omkostninger til fx varer, materialer og ydelser som leverandørfakturaer på de enkelte leverandører i regnskabet i stedet for at bogføre dem som finansbilag.

 
 

Se om din faktura er berettiget til Straksindbetaling

 

Du får et bedre overblik

 

Når du arbejder med leverandørfakturaer, bogfører du regningen, før du betaler den – og bogfører siden betalingen. Det giver dig et bedre og mere detaljeret billede af virksomhedens økonomi og likviditet både her-og-nu og på sigt, og du kan trække rapporter på dine leverandører og se:

 Hvor meget du handler for
 Hvem du handler mest med
 Hvornår regningerne skal betales

Et godt økonomisk overblik giver dig et bedre grundlag for at tage beslutninger om fx investeringer eller ansættelser, når din virksomhed skal vokse. Samtidig kan du styrke relationen til de enkelte leverandører, når du har godt styr på handlen med dem.

 
 

Automatisk aflæsning af fakturaer i Smart Inbox

 

Du kan lettere forhandle

 

Leverandørstyring giver dig overblik over handlen med de forskellige leverandører og dine transaktioner med dem. Samtidig kan du let følge med i, hvilke regninger, der står til betaling – og du kan faktisk også ordne betalingen automatisk og direkte i e-conomic med Smart Pay. Så er du sikker på at få betalt til tiden.

Både overblik og rettidig betaling giver dig et godt udgangspunkt for at forhandle om priser, rabatter, kredittid og betalingsbetingelser med de leverandører, du arbejder fast sammen med.

 
 

Modtag fakturaer elektronisk via EAN med Smart Inbox

 

Dit regnskab har flere detaljer

 

Når du opretter dine leverandører i e-conomic og bogfører omkostninger med leverandørstyring, får du mere data fra dine bilag, leverandørfakturaerne, ind i regnskabet. Det giver en mere detaljeret registrering af din leverandørtransaktioner og øger nøjagtigheden af dit regnskab – og hjælper dig (og din revisor) med at rapportere korrekt til Skat og andre myndigheder.

Data på dine leverandører og handlen med dem betyder også, at du kan trække rapporter på dine leverandører.

 
 

Automatisk aflæsning af fakturaer i Smart Inbox

 

Du får mindre manuelt arbejde

 

Når du én gang har oprettet en leverandør, kræver det mindre tastearbejde at bogføre regningerne – en fordel, hvis du handler meget med bestemte leverandører. Du kan fx sætte din leverandørstyring op, så regningerne fra en bestemt leverandør bogføres ens hver gang. Betalingen kan du også spare tid og arbejde på. Enten ved at betale flere regninger på én gang, hvis de skal indbetales på samme kontonummer. Eller ved at bruge Smart Pay, så betalingen sker direkte i e-conomic.

Har du Smart-pakken i e-conomic, kan du virkelig effektivisere din leverandørstyring. Her har du nemlig mulighed for at automatisere meget af bogføringen og bl.a. skræddersy en godkendelsesproces.

 

Automatisk aflæsning af fakturaer i Smart Inbox

 

Din momsrapportering bliver nemmere

 

Har du udenlandske leverandører, bliver din momsregistrering nemmere med leverandørstyring. Når du bogfører en leverandørfaktura for et køb af varer eller ydelser i udlandet, bliver salget også bogført under Rubrik A, så du får den samlede saldo for dine køb i udlandet – og en korrekt momsopgørelse.

Både leverandørfakturaer og finansbilag bliver registreret under købsmoms, men kun leverandørfakturaer bliver bogført under Rubrik A (når du har valgt den korrekte momszone på din leverandør).

 
 

Sådan fungerer leverandørstyring

 

Med leverandørstyring er dine leverandører oprettet i regnskabet. Når du modtager en regning for fx varer, materialer eller ydelser, bogfører du den på den enkelte leverandør som en leverandørfaktura.

Når du opretter dine leverandører, definerer du bl.a. udgiftskonto, momszone, betalingsoplysninger og -betingelser. Når leverandøren ligger i systemet, bliver det lettere at håndtere regningerne – og du kan trække rapporter og få overblik over din handel med den enkelte leverandør.

Når regningen lander i e-conomic, bogfører du omkostningen, inden du betaler fakturaen. Og når du betaler den, bogfører du en leverandørbetaling. Det giver et mere detaljeret regnskab, end hvis du bogfører regningen som et finansbilag – og sikrer dig et godt overblik over økonomien og din likviditet. Leverandørstyring kaldes også kreditorstyring.

 
 
 
 
 

Kom godt i gang med leverandørstyring

 

Opret leverandører

Tag det første skridt mod leverandørstyring og registrér oplysninger for den enkelte leverandør. Du kan blandt
andet udfylde oplysninger som
momszone, betalingsbetingelser
og udgiftskonto.

Se guide

Modtag leverandørfaktura

Når du modtager en faktura fra din leverandør, skal du oprette den som en leverandørfaktura og evt. tilføje betalingstype. Modtager du fakturaen via EAN- eller CVR-nummer, lander den direkte i din Inbox i e-conomic.

Se guide

Betal leverandørfaktura

Du kan eksportere betalinger til din bank og samtidig oprette en leverandørbetaling. Eller du kan med Smart Pay sætte leverandør-fakturaerne til betaling og få dem gjort automatisk klar til bogføring – helt uden at logge ind i netbanken.

Se guide

Træk rapporter

Når du bruger leverandørstyring,
kan du trække forskellige rapporter som eksempelvis omsætningsstatistik og
kreditorsaldoliste. Derigennem kan du få bedre overblik over og indsigt i din virksomheds økonomi.

Kom på kursus

 
 
 

Gør det hele endnu smartere

 

Har du Smart-pakken i e-conomic, kan du gøre håndteringen af leverandørfakturaer endnu lettere.

Inboxen aflæser selv informationerne på fakturaen, og du kan med Workflows opsætte regler for, hvor fakturaen skal lande i e-conomic –det kan fx være direkte i kassekladden.
 
Workflows giver dig også mulighed for at definere, hvordan fakturaer fra bestemte leverandører eller inden for visse beløbsgrænser skal behandles. Det kan fx være, at fakturaer fra en specifik leverandør altid skal godkendes af den samme person.
 
Med Smart Pay kan du samle bogføring og betaling i e-conomic, så du bare skal godkende eller afvise betalingen i e-conomic eller i e-conomic appen. Betalingsposteringen oprettes så automatisk i e-conomic.
 
Når du bruger leverandørstyring, kan du for alvor sætte fart på regnskabet ved at bruge det, vi kalder ’det optimale flow’.

Se det optimale flow 

 
e-conomic er altid lige ved hånden
 
 
 

Vil du have hjælp?

 

Har du spørgsmål om leverandørstyring, er vi klar til at svare – eller hjælpe dig med at komme godt i gang.

 
 
  • Chat med os nu

    Få hurtigt svar på chatten
    man-ons 9-20, tors 9-22
    og fre 9-15.30

    Start chat
  • Ring til os

    Spørg os om alt
    mandag-torsdag kl. 9-15 
    og fredag kl. 9-14
     
    Ring på
    88 20 48 40
  • Skriv til os

    Vi sidder klar til at svare
    mandag-torsdag kl. 9-20
    fredag kl. 9-15
    søndag kl. 10-13
 
 
 

Bliv e-conomic Insider

Tilmeld mig e-conomic Insider-mail og nyhedsmails, der indeholder tips og tricks, invitationer til events, samt markedsføring om vores regnskabssystem og relateret software fra vores app-partnere.

Jeg kan til enhver tid afmelde mig og trække mit samtykke tilbage.

Når du indtaster dine oplysninger i feltet ovenfor, behandler Visma e-conomic dine persondata i overensstemmelse med vores privatlivspolitik.

E-post indeni talebobbel

Tak for din tilmelding, vi har sendt dig en bekræftelsesmail.

Tjek din indbakke (eller spam-mappe) med det samme.

 
 
Illustration, mand med computer