e-copedia
Salg
Alle artkiler
Her kan du se en oversigt over de udlignede posteringer - d.v.s. de posteringer, du har udlignet på et tidligere tidspunkt - som findes på kundens konto.
Denne guide vejleder i, hvordan du finder åbne posteringer på dine kunder og efterfølgende laver manuel udligning af posteringerne.
Følgende guide er en gennemgang af, hvordan du udligner posteringer på dine kunder, samt en guide til, hvordan du kan fortryde en udligning, hvis der er lavet en fejl.
I denne artikel vil du lære mere om den forfaldne saldo på kunder og leverandører.
Denne guide forklarer hvordan du aktivere dit "Dashboard", samt hvad du kan bruge det til.
Under "Salg" kan du sortere visningen af dine varer alt efter om de er spærret eller åbne. På den måde kan du vælge at få vist dine åbne varer, dine spærrede varer eller alle varer.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du kan få e-conomic til automatisk at foreslå varenummeret, når du opretter en ny vare, så det følger de varenumre, der allerede er oprettet.
Under menuen "Varer" kan du nemt slette eller spærre flere varer på én gang. Du kan også vælge at spærre dine varer når du importerer dem i programmet.
I denne vejledning kan du se hvordan du kan slette eller spærre en vare i din e-conomic aftale.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du skriver nemt skriver en ekstra tekst i din faktura, hvis du f.eks.har noget information du vil give din kunde, et godt tilbud, eller hvis du vil sende en julehilsen.
Denne guide vejleder til, hvordan du opretter en kundegruppe, du kan tilknytte kunden. Alle kunder skal have en kundegruppe tilknyttet.
I denne artikel vil du lære mere om søgefeltet og avanceret/udvidet søgning af kunder.
I denne artikel vil vi guide dig gennem trinene til at konvertere en faktura til en kreditnota eller omvendt.
Har du brug for at sende en faktura til den samme kunde, f.eks. en gang hver måned, med præcis de samme oplysninger, kan dette nemt lade sig gøre ved at kopiere fakturaen.
Når du har oprettet et tilbud kan du lave ændringer og gemme det indtil du er klar til at sende dit tilbud. Denne guide vejleder i hvordan du redigerer et tilbud du har oprettet og eventuelt sendt til din kunde.
Har du behov for at rette i en allerede oprettet ordre? Her kan du se, hvordan du kan redigere i din ordre og dermed f.eks. tilføje flere varelinjer eller ændre prisen på en vare.
Inden du kan komme i gang med at arbejde i din aftale, har du måske brug for at få indlæst dine kunder fra et andet regnskabssystem. Det kan du gøre ved at importere dine kunder.
Før du sender dit tilbud kan du se, hvordan tilbuddet ser ud, og tjekke, om det nu også indeholder det, du forventer.
Før du sender din ordre, kan du se, hvordan ordren ser ud, og tjekke, om den nu også indeholder det, du forventer.
Denne artikel forklare hvordan du kan sende dine faktura, tilbud og ordre via e-mail.
Når du har oprettet en ordre til din kunde, er du klar til at sende den.
I e-conomic har du mulighed for at sende en ordrebekræftelse til dine kunder, før de modtager den endelige faktura. Denne fungerer som en bekræftelse på kundens køb og giver dem en chance for at kontrollere, om bestillingen er korrekt.
I denne guide forklarer vi hvordan du kan "nøjes" med at bogføre din faktura og således ikke sende den via e-mail til kunden.
Denne guide vejleder til, hvordan du opretter en kontaktperson. Kontaktpersoner kan anvendes som reference hos din kunde. På den måde kan du angive, hvem der er din reference hos din kunde.
Skal der laves en ændring på en faktura, der endnu ikke er sendt afsted? I guiden her, kan du se, hvordan du redigerer i en igangværende faktura.
I e-conomic kan du vælge at sende dine kunder et tilbud og give en præsentation af de varer eller tjenester, du kan tilbyde dem. Denne guide vejleder dig i, hvordan du opretter et tilbud.
Det kan være en fordel at oprette nye kunder, hvis du vil benytte kundestyring, og derved blandt andet kan se, hvad du har solgt til en given kunde, og hvad de eventuelt skylder dig.
I e-conomic kan du forbedre kundeoplevelsen ved at sende en ordrebekræftelse til din kunde, før de modtager den endelige faktura. Dette giver kunden mulighed for at kontrollere, om alle de ønskede varer eller tjenester er inkluderet i ordren.
Hvis du ønsker at ændre din data på en kunde, kan du altid redigere dine kundeoplysninger.
Du kan nemt slette eller spærre flere kunder på én gang, når der er flere kunder i samme kundegruppe, der skal spærres eller slettes.
Afsendelse af EAN-faktura i e-conomic sker gennem et system kaldet NemHandel. Indimellem kan det ske, at der opstår en fejl, når du sender din EAN-faktura fra e-conomic.
Inden du kan benytte dine varer i e-conomic har du måske brug for at få indlæst dit varekartotek for første gang eller opdatere de eksisterende varer du allerede har. Her følger en vejledning i, hvordan dette gøres.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du opretter delfakturaer og beholder overblikket i processen.
Når din kunde har accepteret det tilbud, du har sendt, behøver du ikke at starte fra bunden af når du skal lave deres ordrebekræftelse. Denne guide vejleder dig i, hvordan du nemt konverterer et tilbud til en ordre og få den sendt afsted til din kunde.
Når kunden har accepteret det tilbud, du har sendt, kan du nemt konvertere det til en faktura. På samme måde kan du nemt konvertere en ordrebekræftelse til en faktura, hvis du har sendt den til kunden i forbindelse med jeres aftale.
Før du sender din faktura kan du se, hvordan fakturaen ser ud, og tjekke om fakturaen ser ud som den skal, før du sender den.
Denne guide vejleder i, hvordan du bogfører og sender fakturaer fra fanen Salg samt opretter emailskabeloner.
Du kan i e-conomic vedhæfte ét eller flere bilag til din faktura, ordre eller tilbud - det kan eksempelvis være dokumentation for udført arbejde.
Denne guide vejleder i, hvordan du vedhæfter OIOXML-filen til den mail, hvor fakturaens PDF også er vedhæftet.
Du kan nemt oprette eller opdatere dine salgspriser i anden valuta i varekartoteket, ved at importere en fil med dine salgspriser i forskelige valuta. Her følger en vejledning i, hvordan dette gøres.
Denne guide vejleder dig til, hvordan du kan se status på dine afsendte fakturaer. Du kan dermed under sendt følge med i om de er sendt ud med succes fra systemet og leveret til modtageren.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du giver en samlet rabat på hele din faktura, fremfor en linjerabat i % på alle varelinjer.
Denne guide vejleder i, hvordan du indsætter CPR-nummer på en e-faktura - enten gældende for hele fakturaen eller kun den enkelte varelinje.
Benytter du leveringssteder på dine kunder, kan du nemt importere dine leveringssteder og på den måde få oprettet leveringsstederne på dine forskellige kunder.
Vi kender det alle sammen, en faktura er blevet sendt via e-mail, men så kontakter kunden dig og siger, at fakturaen skulle have været sendt som en e-faktura. I e-conomic vil løsningen være at gensende fakturaen som e-faktura.
Det kan ske, at din faktura ikke bliver modtaget hos din offentlige kunde. Det kan skyldes flere ting. I arkivet "Sendt" kan du finde årsagen til fejlen.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du importerer dine kunders kontaktpersoner.
Har du oprettet en faktura, skal du nu oprette dine fakturalinjer, for varer/ydelser du skal fakturere din kunde for.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du opretter et leveringssted på din kunde, som du kan tilvælge på dine ordrer samt fakturaer til den pågældende kunde.
For at kunne fakturere dine kunder skal du oprette dine varer eller ydelser først. Denne guide vejleder dig i, hvordan du opretter dem enkeltvis.
Denne guide vejleder dig, hvordan du sender til flere e-mailadresser på én gang.
I denne guide vil vi gennemgå, hvordan du kan bogføre og sende en e-faktura til en kunde på Færørene.
Din e-faktura ser ikke ud, som den faktura du får vist, når du klikker på ikonet "Vis faktura" i e-conomic. Når fakturaen bogføres og sendes til din kunde, bliver fakturaens indhold "splittet" op og efterfølgende sat ind i en skabelon, som er defineret af den kunde, der modtager fakturaen.
Ifølge renteloven kan du som kreditor kræve, at dine debitorer betaler et fast kompensationsbeløb, i tilfælde af forsinket betaling.
Denne guide forklarer, hvordan du effektivt håndterer inkasso og tabsafskrivning i e-conomic, alt sammen designet for at gøre det nemmere for dig at administrere dine kundeforhold.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du kan rykke din kunde for manglende betaling.
I denne artikel vil du lære mere om at fastlægge en fast rykkerprocedure samt rykkergebyrer og rentetilskrivninger - og udregningen af disse.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du søger efter sendte dokumenter, gensender dokumenter samt vedhæfter e-mailen som link, så du kan få en status på, hvorvidt kunden har åbnet dokumentet.
Denne guide vejleder dig i, hvordan du sletter igangværende fakturaer og fakturakladder, i tilfælde af at du beslutter dig for ikke at fortsætte med at bogføre og sende dem.
I denne guide forklare vi hvordan du sætter din e-conomic aftale korrekt op, så du kan begynde at sende e-fakturaer.
Elektronisk-/CVR-/GLN-/EAN-/EDI-/Peppol-/NemHandel-fakturering - kært barn har mange navne. De dækker alle over det samme; en e-faktura sendt gennem NemHandel.
Hvis du har en oversigt over dine abonnementer og abonnenter i et andet regnskabssystem, eller CRM-system, kan disse indlæses direkte i e-conomic.
Dette er en guide til tilmelding af din virksomhed/forening til en PBS-kreditoraftale hos Nets.
Når du skal opkræve kunder via Betalingsservice, skal du indlæse en opkrævningsfil i PBS/Nets, også kaldet en PBS-fil.
Denne guide viser hvordan det er muligt at få sat ekstra tekst på din ordre eller faktura i Abonnement.
Når du danner din PBS-fil, har du mulighed for at tilføje nogle ekstra linjer i feltet "ekstra linjer før" og "ekstra linjer efter".
Denne guide vejleder dig i, hvordan du udfører en abonnementskørsel med funktionen Abonnement.
I denne artikel vil du lære mere om, hvordan du kan opkræve én eller flere kunder, for en vare eller en ydelse, i intervaller med Abonnement.
For at fakturere dine kunder gennem Betalingsservice, er der nogle indstillinger du skal have foretaget dig inden. Læs her, hvad du skal have opsæt før du starter med at fakturere og opkræve via Betalingsservice.
I denne artikel får du en vejledning til, hvordan du får overblik over tidligere abonnenter.
I denne artikel vil du lære mere om opkrævning af dine kunder via PSB/Betalingsservice, hvilket er en hurtig og nem måde at modtage betalinger fra dine kunder - især hvis du opkræver abonnement, forbrug eller kontigent.
Når dit abonnement er oprettet og varer/ydelser er tilknyttet, skal dine kunder (abonnenter) også oprettes på abonnementet. Herefter kan du altid se dem under "Vis abonnenter".
Denne guide vejleder i, hvordan du tilknytter varer/ydelser til dit abonnement.
Når Betalingsservice modtager indbetalinger fra dine kunder, vil du få adgang til adviseringersfiler i Betalingsservice. Med disse filer kan du nemt bogføre kundeindbetalingerne i e-conomic.
Når du opretter en ny kunde, vil standard kundeopsætningen foreslå diverse indstillinger for kunden. Dette kan eksempelvis være betalingsbetingelser og nummer. Dette reducerer både fejl og tidsforbrug.
Du kan som udgangspunkt ikke oprette en faktura, som proforma, i e-conomic, da der kun er mulighed for at oprette et tilbud, en ordre eller en faktura. Disse skabeloner findes allerede klar i din aftale, når du starter med e-conomic.
Når du sender en rykker til din kunde, har du mulighed for at vedhæfte den eller de oprindelige fakturaer, der rykkes for.
Vil du have dine PBS oplysninger med på fakturaen, du sender til din kunde, skal du selv sætte dem ind i din skabelonsamling (std. med girokort), i design og layout.
I denne artikel vil du lære mere om indekseret fakturering. Sælger du en vare, som eksempelvis hosting af et domænenavn eller er du udlejer af lejemål, kan du indeksregulere lejen på din abonnent eller når du laver din abonnementskørsel.
For at kunne oprette en ny medarbejder, er det nødvendigt at have en medarbejdergruppe, denne guide vejleder til, hvordan du opretter en medarbejdergruppe.
I e-conomic kan du oprette medarbejdere og tilknytte dem til dine fakturaer, så du senere hen kan se hvor meget dine forskellige medarbejdere har faktureret for.
Se her, hvordan du opretter en betalingsbetingelse til factoring, så kundeindbetalingen automatisk bogføres på kunden med en procentvis fordeling på to modkonti, så både gebyr og betaling registreres.
Denne guide vejleder til, hvordan du opretter en enhed, du kan bruge til opsætning af dine varer.
Hvis du ønsker at fakturere dine lejere, kan vi anbefale abonnementsfunktionen. Her kan du oprette alle de ydelser dine lejere har i forbindelse med boligen, også selvom priserne er forskellige.
En OIOXML-faktura ligner meget den fil, der sendes, når du sender en EAN-faktura.
Nedenstående viser, hvor de forskellige felter trækker deres data fra.
OIOUBL er et særligt filformat, som er valgt af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling - IT og Telestyrelsen.
Standarden NemHandel er en teknologi, som gør det muligt at sende elektroniske fakturaer nemt og sikkert via internettet.
Denne guide vejleder til, hvordan du viser kunder og åbner eller spærrer adgangen på din kunde.
Denne guide vejleder til, hvordan du opretter en vare/ydelse i en anden valuta end din grundvaluta.
Denne guide viser, hvordan du opretter tilbud, ordrer og fakturaer i en valuta, der ikke er din grundvaluta.
Er din medarbejder holdt op, eller er der en anden grund til, at du har behov for at spærre en medarbejder? Så kan du her se, hvordan dette gøres.
Denne guide beskriver, hvordan du kan lave en automatisk registrering af betaling ved bogføring af en faktura, hvis du får pengene i hånden med det samme.
Denne guide vejleder til, hvordan du udligner en kreditnota med den tilhørende faktura.
Har du oprettet et tilbud du ikke skal benytte alligevel kan du slette tilbuddet også selvom det er sendt til din kunde. Denne guide vejleder til, hvordan du sletter et tilbud.
Hvis du efter aftale med din kunde ønsker at tilbageføre renter og rykkergebyr for en rykkerskrivelse, så læs med her!
Denne guide vejleder til, hvordan du spærrer et abonnement, og hvordan du ser dine spærrede abonnementer.
Denne guide vejleder til, hvordan du ændrer forfaldsdato for en salgsfaktura, efter den er bogført.
Denne guide vejleder til, hvordan du nemt kan fravælge e-fakturering, som den primære afsendelsesmetode, på dine kunder.
Denne guide vejleder til, hvordan du kan skjule avance og kostpris når du danner nye fakturaer, ordrer eller tilbud.
Denne guide vejleder til, hvordan du kan opsætte forskellige e-mails på din kunde alt afhængig af hvem, der skal modtage hvad.
Ved at aktivere dine e-mailskabeloner i e-conomic, kan du med et enkelt klik, ændre dit emnefelt og brødtekst i den e-mail, du sender til din kunde.
Du kan i din aftale have behov for at bruge forskellige layouts, til forskellige kunder, eller endda på den enkelte faktura.
Fremgår gamle fakturaer som "Ubetalte salgsfaktura" på Hjemfanen i e-conomic, selvom kunderne har betalt, er det fordi fakturaen mangler at blive udlignet med indbetalingen.
Mange danske kommuner vil i dag gerne modtage faktura via EAN, og med e-conomic kan dette nemt sættes op.
I denne artikel forklare vi hvordan du finder fejlmeddelelser i fanen "Sendt" for dine faktura, tilbud, ordre eller rykkere.
I denne artikel gennemgår vi, hvordan du kan tilføje en automatisk bogføringstekst, som fremgår på fakturaen i rapporter osv.
Alt der bogføres under salgsfanen i e-conomic bliver gemt og arkiveret så du hurtigt kan finde det frem igen. Det kan eksempelvis være dine fakturaer, ordre eller tilbud som du har sendt til din kunde og som du har behov for at finde frem efterfølgende.
Med vores forbedrede debitorstyring får du et samlet overblik over ubetalte fakturaer, så du løbende kan sende betalingspåmindelser til dine debitorer. Og hvis du har forfaldne fakturaer, kan du nemt og hurtigt sende et inkassovarsel.
I samarbejde med Likvido har vi lanceret en no-cure-no-pay inkassoløsning, som giver dig mulighed for at sende et inkassovarsel med et enkelt klik i e-conomic.
Har du forskellige priser på de samme varer til forskellige kunder, kan du håndterer dette ved at oprette prisgrupper med særpriser.
Du kan nemt oprette og opdatere dine særpriser ved at importere dine særpriser fra en CSV-fil.
Du har mulighed for at oprette flere sprog på dine varenumre, så du kun har et varenummer til en vare, også selvom denne sælges til kunder med flere sprog.
Her kan du læse mere om, hvordan du kan få et bedre overblik over dine ubetalte fakturaer, og hvordan du kan sende et inkassovarsel med et enkelt klik i e-conomic.
Skal du lave en faktura til en kunde i udlandet, er der nogle ting, der skal være på plads, før du kan komme i gang med fakturaen.
Varesamlinger gør det hurtigere at oprette faktura, hvis du sælger pakkeløsninger, eller hvis du har kunder, hvor du altid sælger de samme varer.
Denne funktion giver mulighed for at samle flere ordrer på én faktura (bulk) eller generere en faktura pr. ordre som en samlet handling. Dette gør det nemmere og mere effektivt at håndtere faktureringen uden at skulle oprette fakturaer enkeltvis.
I denne vejledning vil du lære, hvordan du nemt kan oprette og udskrive følgesedler baseret på en ordre, du har oprettet i e-conomic.
Med denne type postering kan du bogføre kundefakturaer fra din kassekladde frem for under Salg.